Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Linguine med valnöts- och persiljepesto

Det här må kanske se ut som vanlig spaghetti med pesto. Men ack så fel. Riktig pesto är gjord av basilika och pinjenötter, den här variationen är gjord på persilja, mynta och valnötter. Inspirationen kommer från en av mammas kokböcker som jag inte vet namnet på, men som med de flesta recept hämtar jag bara inspiration därifrån, sedan gör jag som jag själv vill (i riktig Pippi Långstrump-anda: "så brukar jag göra och det blir så bra så"). Peston/såsen/kladdet - kalla det vad ni vill - blir riktigt krämigt och smakrikt. En riktig hit om jag får säga det själv. Min pastaförälskelse fortsätter...
 
 
Linguine med valnöts- och persiljepesto
(2 port)
150 g linguine
1 dl grovhackad bladpersilja
½ dl grovhackad mynta
100 g valnötter
1 vitlöksklyfta, riven
1 dl parmesanost, riven
1 citron, rivet skal
1 msk mjukt smör
2 msk olivolja
3 msk ricotta
 
1.
Koka upp rikligt med vatten. Salta. Koka linguinen enligt förpackning.
 
2.
Rosta valnötterna i en torr stekpanna.
 
3.
Släng ner valnötterna samt alla övriga ingredienser, förrutom ricottan, i en mixer och mixa till önskad konsistens. Jag tycker om när det fortfarande är lite crunch, så jag slutade innan valnötterna var helt pulvriga.
 
4.
Släng ner röran i en stekpanna och värm på. Blanda ut med ricottan för att peston ska bli mer krämig.
 
5.
Häll ner ½ dl av pastavattnet i peston, låt koka in. 
 
6.
Häll av pasta i ett durkslag och vänd sedan ner den i peston.
 
7.
Servera i djup tallrik toppat med parmesan och valnötter och eventuellt en persiljekvist.

Kommentarer
Postat av: sigrid

Ser otroligt gott ut! :)

2015-07-28 @ 16:19:01
URL: http://sigrid.for.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0