Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsakad sötpotatis med karmelliserade persikor

Det var länge sedan jag åt sötpotatis - jag vet inte, kanske för att det känns mer som en höstlig sak att äta. Men under helgens besök till affären ropade den mitt namn, så lilla sötpotatis fick helt enkelt följa med hem. Och tur var väl det, för annars hade jag inte kunnat laga till den här smarriga söndagslunchen. Enklast möjligast. Få ingredienser, men väl valda. Massa smak och trots tankar om att sötpotatis skulle vara höstigt, så blev rätten väldigt somrig tillsammans med persikaklyftorna. Prova själva så ska ni få se.
 
 
Ugnsakad sötpotatis med karmelliserade persikor
(1 port)
1 liten sötpotatis
1 msk olivolja
paprikapulver/salt/peppar/honung
 
½ persika
½ msk smör
1 tsk råsocker
 
1 näve bladpersilja
½ näve mynta
2 msk olivolja
5-8 valnötter
salt/peppar
 
2 msk grekisk yoghurt
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader. Skala sötpotatisen och dela den i mindre bitar. Lägg på plåt, krydda med salt, peppar och paprikapulver. Ringla över olja och rör om så att alla bitar täcks. In i ugnen i cirka 25-30 minuter.
 
2.
Smält smöret i en stakpanna. Dela persikan i klyftor. Stek klyftorna mjuka i smöret och tillsätt sockret när de nästan är klara. Låt sockret karamellisera persikorna.
 
3.
Grovhacka persilja, mynta och valnötter. Blanda med olivoljan och mixa till en massa med en stavmixer.
 
4.
Lägg upp sötpotatis och persikor på en tallrik. Toppa med klickar av grekisk yoghurt och persiljeoljan.

Kommentarer
Postat av: Paulina

Åh detta låter bara helt underbart gott ut! Sötpotatis och karamelliserade persikor och persilja liksom. Wow!

//Nouw.com/100kitchenstories

Svar: Eller hur! :) Allt gott pa en och samma gang! :)
Louise Laurenius

2015-07-27 @ 14:50:33
URL: http://nouw.com/100kitchenstories

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0