Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Himmelska Crêpes!

När jag var liten och skulle göra crêpes pannkakor tog jag alltid fram mammas tjocka Vår Kokbok och letade mig fram till sidan med pannkaksrecept. Detta var innan internets tid, då kokböcker fortfarande tjänade sitt syfte och inte bara var en fin inredningsdetalj. Problemet med Vår Kokbok var bara att där var två olika pannkaksrecept och jag visste aldrig vilket jag skulle använda mig av för att få till pannkakorna så som mamma brukade göra dem. Så jag fick helt enkelt fråga henne och svaret var alltid detsamma: ta receptet med flest ägg i. Det har blivit ett mantra som ekar i mitt huvud fortfarande idag då jag ska göra pannkakor. Jag letar alltid upp ett recept med minst tre ägg, för då vet jag att jag får till pannkakorna precis som som jag minns dem från förr.
 
Pannkakor kan man ju fylla på en mängd olika vis, men jag måste säga att kombinationen ricotta, ruccola, knaperstekt prusciutto crudo och färska fikon är mer eller mindre oslagbar. Prova själva så ska ni få se!
 
 
Pannkakor
(ca 16 stycken)
50 g smör
3 dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
 
(Om ni halverar smeten som jag gjorde så behåll två av äggen)
 
1. 
Smält smöret och låt det svalna
 
2.
Blanda mjöl och salt. Blanda ner hälften av mjölken och vispa tills alla klumpar är borta. Tillsätt resten av mjölken, äggen och det smöret.
 
3.
Låt smeten svälla cirka 30 minuter i kylskåpet.
 
4.
Stek pannkakorna på medelvärme i ett pannkakslagg eller telfonpanna.
 
Fyllningstips

Släng in några skivor prosciutto crudo (parmaskinka) i en ugn på 200 grader tills de blivit krispiga, cirka 10 minuter. Blanda ut ricotta med lite honung. Skiva färska fikon. Bred på ricottan på pannkakorna, toppa med ruccola, skinka och fikon. Vik ihop. Ringla över balsamicocrème. Njut!

Kommentarer
Postat av: corneliaeriksson.blogg.se

Alltså mums, det ser underbart ut!

Svar: Tack, vad roligt att höra! :)
Louise Laurenius

2015-06-22 @ 13:46:34
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0