Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chiapudding med vanilj, lakrits och färska bär

Tidigare när jag har gjort Chiapudding har jag egentligen inte gjort Chiapudding, utan Psylliumfröpudding. Jag har tänkt att det är mer eller mindre samma sak - små frön som binder vätska och således blir en pudding när de får stå över natten. Men oj så fel jag har haft! Det är skillnad på frö och frö. Jag har varit för snål för att köpa chiafrön tidigare då de kostar en förmögenhet i Italien, men nu när jag var hemma i Sverige i helgen passade jag på att packa ner en förpackning. En helt ny värld har nu öppnat sig för mig. Medan pudding gjort på psylliumfrö blir väldigt geléigt så blir chiafröpuddingen krämig och fantastisk god. Och det är inte bara smaken som gör att ni borde starta morgonen med en chiafröfrukost, kolla här vad många förmåner de för med sig:
 
Rika på Omega-3
Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normal bit lax! Och Omega-3 behöver vi för det är bra på att motverka depressioner och PMS!
 
Fullproppade med protein
Chiafrön innehåller lika mycket protein som nötköt vilket gör dem till en perfekt vegetarisk proteinkälla vilket hjälper dig att bygga muskler.
 
Stärker ditt skelett
En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än ett glas mjölk, och vi behöver alla kalcium för att stärka vårt skelett.
 
Håller dig mätt
Chiafrön binder vätska tolv gånger sin vikt, det innebär att de sväller och tar upp större plats i magsäcken och därmed håller dig mättare längre!
 
Gör dig piggare
Om du ofta är trött kan du lida av järnbrist - då är chiafrön super för de är fulla med järn.
 
 
Chiapudding med vanilj, lakrits och färska bär
(1 port)
2 msk chiafrön
1 dl kokosmjölk
1 dl sojamjölk
½ tsk vaniljpulver
½ tsk lakritspulver
 
Färska bär
Torrostad kokos
 
1.
Häll chiafrön, kokosmjölk, sojamjölk, vaniljpulver och lakritspulver i en burk. Blanda om och sätt in i kylen. Låt stå i 15 minuter, blanda sedan en gång till och låt stå över natten.
 
2.
På morgonen häller du kokosflingor i en torr stekpanna och rostar dem tills de blivit gyllenbruna. Sedan toppar du din chiapudding med dessa samt färska bär. 
 
Enjoy your morning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0