Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chokladkaka med apelsinknäck

Igår fick jag ett önskemål om att jag borde lägga upp fler efterrätter på bloggen. Jag tycker egentligen att jag har lagt upp en del bakverk den senaste tiden men eftersom your wish is my command, så kommer här ett recept på en chokladkaka med apelsinknäck. Egentligen bakade jag denna kaka för att ta med till kontoret förra veckan, men jag tyckte inte den blev bra. Knäcken var nämligen egentligen menad att vara en kola, men så kokade jag den för länge och den blev hård som sten... eller som knäck. Därav tog jag inte med den till jobbet, men när Emelie sedan kom på middag på kvällen så provade vi den - och det visade sig att den var riktigt riktigt god! Stackars mina kollegor, de vet som tur är inte vad de missade!
 
 
Chokladkaka med apelsinknäck
200 g smör
1 dl strösocker
1 dl muscavadosocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1 apelsin, endast cest
Smör/ströbröd till formen
 
2 dl råsocker
2 msk sirap
100 g mörk choklad med apelsinsmak
2 dl vispgrädde
100 g smör
1 tsk flingsalt
 
Färska bär och grädde till servering
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader
 
2.
Smält smöret i en kastrull. Rör ner strösocker, muscavadosocker och ägg.
 
3.
Blanda samman vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en bunke. Vänd sedan ner i smörsmeten och tillsätt till sist rivet cest från en apelsin.
 
4.
Häll i smord och bröad springform och baka i nedre delen av ugnen i cirka 20-25 minuter. Låt svalna.
 
Apelsinknäck
Blanda råsocker, sirap, choklad och vispgrädde i en tjockbottnad kastrull. Koka långsamt tills den tjocknat ordentligt, ca 30 minuter. Rör ner smöret och låt svalna något - men inte för mycket för då blir den omöjlig att bre över kakan. Bred över kakan, strö flingsalt över och låt stelna.
 
Servera med färska bär och vispad grädde.
Och tugga varsamt så era tänder inte går av!

Kommentarer
Postat av: Noriz

Låter huuuur jäkla smarrigt som helst!

Svar: Puss! <3
Louise Laurenius

2015-03-04 @ 20:11:01
Postat av: Emiza

gott

2015-03-05 @ 15:18:06
URL: http://emizos.blogg.se/
Postat av: Amanda♥

Men åh så underbart gott!

2015-03-11 @ 20:49:02
URL: http://amandaforsman.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0