Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fluffig bananpannkaka med messmör

När det kommer till frukost har jag två favoritingredienser - banan och äggvita. Banan använder jag till allt möjligt, till bananglass, i smoothin, i yoghurten, som den är toppad med jordnötssmör eller ricotta, på mackan, i den ugnsbakade gröten. Jag älskar banan. Äggvita brukar jag vispa till ett fluff, eller så gör jag omelett, eller så bakar jag glutenfritt bröd. Det är en så grym ingrediens på många sätt och vis. Tänk då att kombinera dessa två, borde man inte få en match made in heaven då? Jo, det får man! Och här får ni därför receptet på världens fluffigaste bananpannkaka!
 
 
Fluffig bananpannkaka med messmör
(1 port)
2 äggvitor
½ dl havregryn
½ mogen mosad banan
1 msk vatten
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
 
Kokosolja tillstekning
Messmör, frukt, bär och kokosflingor till topping
 
1.
Vispa äggvitorna till ett fast skum. Blanda ner övriga ingredienser och rör försiktigt runt för att inte tappa all äggvitans luft.
 
2.
Värm kokosolja i en teflonpanna. Stek på medelvärme, cirka 3 minuter. Vänd pannkakan med hjälp av en tallrik eller ett lock. Stek ytterligare cirka 1-2 minuter.
 
3.
Lägg på tallrik och toppa med allt du tycker är gott - jag rekommenderar starkt messmör, banan, jordgubbar och blåbär. Torrosta gärna också lite kokosflingor att strössla över. 
 
Mumma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0