Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med krämig avokoado- och spenatsås

Igår var det ju S:t Patrick's Day och för att hedra detta irländska helgon bestämde jag mig för att göra en helgrön middag. Att äta helgrönt är inte bara vackert för ögat, det är också jättegott och toppenbra för alla mekanismer i kroppen. Jag valde att göra zucchininudlar med en superkrämig avokadosås som jag pimpade med lite stekt spenat. Jag smaksatte med gräslök, vitlök, citron och tabasco och så toppade jag hela altet med gröna pistagenötter. Glutenfritt, veganskt, lchf, paleo - you name it - alla kan äta det här.
 
Okej, jag toppade min rätt med lite kallrökt lax som jag hade över, men det är ju ett extraval man kan undvika om man vill hålla sig helt grön.
 
 
Zucchininudlar med krämig avokoado- och spenatsås
(1 port)
1 zucchini
1 stor näve färsk spenat
½ msk olivolja
½ tsk muskotnöt
½ avokado
½ citron
1 msk hackad gräslök
½ vitlöksklyfta
Tabasco, några droppar
Salt/peppar/paprikapulver
 
15 pistagenötter
50 g kallrökt lax
 
1.
Börja med att tillverka zucchininudlarna. Om ni inte har en spiralmaskin, så gör som jag: ta din osthyvel och hyvla genom hela zucchinin. Lägg sedan bitarna ovanpå varandra och skär tunna strimlor med kniv. Ta-da!
 
2.
Koka zucchininudlarna 1-2 minuter i lättsaltat vatten. Häll av i durkslag och skölj i kallt vatten för att stoppa tillagningen (annars blir de för mjuka och går lätt sönder).
 
3.
Stek spenaten i olivolja tills den blivit mjuk. Smaka av med muskotnöt och salt.
 
4.
Mixa avokado med citronsaft, gräslök, vitlök, tabasco och krydor till en jämn kräm. Rör ner spenaten. Vänd till sist ner zucchininudlarna.
 
5.
Toppa med pistagenötter och lax, dekorera med gräslök.
 
 
And what a yummie S:t Patrick's Day it was!

Kommentarer
Postat av: Emiza

ser gott´ut

Svar: Tack! Det var verkligen supersmarrigt! Blir nog favorit-i-repris ikvall! :)
Louise Laurenius

2015-03-19 @ 07:54:56
URL: http://ewiza.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Det ser riktigt gott ut :)

Svar: Tack, det var det! Krämigt och härligt utan någon som helst grädde! Perfekt!
Louise Laurenius

2015-03-19 @ 20:22:21
URL: http://orsin.blogg.se
Postat av: Sandra Lundin

Amen åh, det här låter ju hur gott som helst :D

Svar: Ja, du maste testa! Suuuupergott! :)
Louise Laurenius

2015-03-23 @ 08:34:43
URL: http://atilio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0