Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Buccatini med purjolök- och pistagenötssås

Purjolök som kokas eller steks mjuk under en längre tid är magiskt gott. Och med längre tid menar jag inte timmar, jag menar bara att man inte ska stressa den. Ta din tid och stek den i smör och olja på svag värme under cirka 15-20 minuter så ska du se att alla smaker kommer fram. Och sen behövs inte många fler ingredienser för att till exempel få till världens godaste pastasås. Denna gång blandade jag bara i några hackade pistagenötter, en buljongtärning, pastavatten och några matskedar överblivien crème fraîche. Jag toppade sedan pastan med parmesan och gräslök. Svimmade nästan så gott det var!

 
Buccatini med purjolök- och pistagenötssås
(1 port)
60-80 g buccatini
1 liten purjolök
15-20 pistagenötter
½ grönsaksbuljongtärning
2 msk crème fraîche
½ dl pastavatten
½ dl riven parmesanost
½ msk hackad gräslök
Salt&peppar
Olivolja&smör till stekning
 
1.
Sätt en kastrull med pastavatten att koka upp. Salta först när vattnet kokar.
 
2.
Värm smör och olja i en stekpanna. Dela purjolöken längs med på hälften, skölj och skiva i bitar. Stek mjuk i stekpannan cirka 15 minuter på svag värme. Rör om då och då.
 
3.
Släng i pastan och låt koka enligt anvisning.
 
4.
Smula sönder en halv buljongtärning och hacka pistagnötterna, släng ner i purjolöken. Blanda ner crème fraîchen. Blanda till sist ner lite av pastavattnet i såsen.
 
5.
Häll av pastavattnet och släng ner pastan i purjolöken. Rör om. Häll upp i djup tallrik, toppa med parmesan och gräslök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0