Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Grön ärtsoppa med parmesan- och myntaströssel

Ärtsoppa. Bara ordet får det att gå kalla kårar längs ryggraden och minnesbilderna från Matan (ja, är man från Skåne säger man Matan, inte Matsal, och definitivt inte Bamba) dyker upp på näthinnan. Den där gula sörjan som kallades ärtsoppa var det väl egentligen ingen som vill ha, man man åt några skedar ändå, för annars uteblev pannkakorna med sylt. Men det är skillnad på ärtsoppa och ärtsoppa. Det är skillnad på gula och gröna ärtor. I detta recept har jag använt de sistnämnda och resultatet blir en härligt grön och krämig soppa som jag skulle äta alla dagar i veckan om det inte vore så att jag hade massa andra idéer som jag måste hinna provlaga.
 
 
Soppan blir krämig av kokosmjölk och får extra smak från ett salt strössel gjort av riven parmesan, mynta samt rostade mandlar och pumpakärnor. Det är den perfekta toppingen, inte bara för smakens skull, men också för utseendet. För vem vill inte dyka ner i denna gröna skål av härlighet? Jag hade lite gammalt bröd över dessutom. Det kastade jag in i ugnen 5 minuter på 200 grader och vips så var crostinisarna klara. Testa nu det här receptet så lovar jag er att era hemska ärtsoppeminnen förvandlas till något underbart.
 
 
Grön ärtsoppa med parmesan- och myntaströssel
(2 port)
1 msk olivolja
1 gul lök
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
4-5 dl frysta ärtor
2 dl kokosmjölk
10 myntablad
Salt&peppar
 
1 dl riven parmesan
10 myntablad
10 mandlar, saltrostade
½ dl pumpakärnor
 
½ dl grekisk yoghurt
Crostini
Philadelphia
 
1.
Värm upp olivoljan i en hög kastrull. Grovhacka löken och stek den mjuk i oljan, utan att den tar färg. Släng i ärtorna och täck med vatten. Släng i buljongtärningen. Låt koka upp och koka tills ärtorna är klara, cirka fem minuter. 
 
2.
Spara cirka två deciliter av buljongen, häll sedan av resten i ett durkslag. Häll tillbaka ärtor och lök i kastrullen och mixa med en stavmixer. Häll i kokosmjölken och grovhackad mynta och mixa lite till. Späd soppan till önskad konsistens med den sparade grönsaksbuljongen (du kanske inte behöver använda allt). Smaka av med salt och peppar och låt koka upp en gång till.
 
3.
Blanda parmesan med hackad mynta, grovhackade mandlar och pumpakärnor. Häll upp i skål.
 
4.
Häll upp soppan i skål, ringla i lite grekisk yoghurt, toppa med parmesanströsslet. Servera med crostini med philadelphiaost. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0