Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Råraka med crème fraîche, lax och gurka

Hittar man crème fraîche i Italien, då måste man utnyttja tillfället. Det går liksom inte bara att gå förbi burken i affären utan att lägga ner den i korgen för man vet att det finns något man kommer vilja laga, som man inte har haft tillfälle att laga sedan sist man var hemma i Sverige där hyllmetrarna är fyllda med denna vara. För så är inte fallet i Italien. Crème fraîche är franskt. Och jag tror inte det finns något land som är så patriotiska i sin mathållning som Italien, man håller sig till det som är bäst och det innefattar det som är italienskt, inget annat. Den internationella hyllan i min supermercato innehåller ungefär ett paket couscous, ett paket kokosmjölk (2 dl för 4 Euro, dyrare än guld) och några olika sorters nudlar. Vill man hitta ett större utbud eller billigare priser får man bege sig till Chinatown eller till någon av de få internationella butikerna i utkanten av stan. Normalt sätt klagar jag inte, jag älskar italiensk mat och italienarnas tänk kring mathålning. Men ibland är det kul med variation. Därför. Hittar man crème fraîche i Italien, då utnyttjar man tillfället.
 
Nu är jag väl medveten om att denna rätt borde innehålla gräddfil och inte crème fraîche för att vara äkta svensk. Men då ber jag er läsa om ovanstående text så inser ni att det är lättare att hitta en nål i en höstack än gräddfil i Milano.
 
 
Råraka med crème fraîche, lax och gurka
(1 port - 2 rårakor)
300 g potatis
2 msk crème fraîche
50 g kallrökt lax
1 bit gurka
½ msk hackad gräslök
Salt&peppar
Olivolja&smör till stekning
 
1.
Skala potatisen och riv den på den grova sidan på ett rivjärn.
 
2.
Hetta upp smör och olivolja i en stekpanna, dela upp potatisen i två högar och stek varje hög (utplattade) till två rårakor. Vänd dem när de är gyllene och krispiga.
 
3.
Grovhacka laxen. Finhacka gurka och gräslök.
 
4.
Servera rårakorna med tillbehören. Njut av svenska sommarsmaker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0