Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Fiskburgare

Kommer ni ihåg tisdagar i grundskolan? Den var lika förenad med fisk som torsdagar var med ärtsoppa och pannkakor. Jag kommer ihåg att när fisken serverades i form av en burgare, då såg alla fram emot maten extra mycket. Vilket såklart inte var så konstigt - jag menar vem vill inte ha en burgare lite då och då? Just så tänkte jag igår när det var fisk-tisdag och jag hade torsk i kylen. Jag mixade ihop torsken med övriga ingredienser till en smet och stekte burgare av den. Sen gick jag ut till min närmsta panificio och köpte en fralla för 12 cent (slå det priset om ni kan) så att jag kunde bygga ihop världens godaste fiskburgare. Bra tisdagsmat, minst sagt!
 
 
Fiskburgare
(2 st)
250 g torsk (fryst går också bra)
1 näve hackad bladpersilja
1 ägg
½ dl ströbröd
Tabasco, några droppar
Salt/peppar/gurkmeja/paprikapulver
Smör till stekning
 
Hummus
Ruccola
Zucchini
Champinjoner
Bröd
 
1.
Mixa torsken till färs i en mixer. Blanda med övriga ingredienser. Forma till två biffar och stek på medelvärme i smör tills de fått fin yta. Låt de sedan bli genom gräddade i ugn på 150 grader, ca 10 minuter.
 
2.
Gör hummusen
 
3.
Dela bröden och grilla i en torr stekpanna så att de får en krispig yta.
 
4.
Bred hummus på en av brödskivorna. Varva sedan ruccola, zucchini, fiskburgare och champinjoner. Toppa med det andra brödet. Tillsätt eventuellt lite majonäs för extra krämig burgare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0