Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salt karamellsås med vanilj

Ibland går det inte riktigt som man hade tänkt sig. Som till exempel när man ska göra karamellsås och allt bara blir en klump när man blandar det smälta sockret med grädden. Men det är då man inte ska ge upp utan vara kreativ med att hitta lösningar. Jag satt tillbaka kastrullen på värmen och vispade tills handen ville gå av och tillslut hade det blivit en sås trots allt. Den blev inte lika tjock som jag hade tänkt mig, och helt ärligt så tänkte jag slänga ut den. Men jag bestämde mig ändå för att låta den stå över natten och imorse vaknade jag upp till en karamellsås som var något av det godaste jag smakat. Fortfarande rätt tunn, men vad gör det när smaken är där?
 
En annan sak som inte riktigt gick som jag hade tänkt mig var när jag skulle ta nedanstående bild. Jag hade föreställt mig att jag skulle skriva Ciao med karamellsåsen, men som ni ser gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Men igen, vad gör det när smaken är där?
 
Dagens lärdom: ge aldrig upp!
 
 
Salt karamellsås med vanilj
(ca 2 dl)
1 dl strösocker
3 msk vatten
1 dl grädde
¼ tsk vaniljsocker
Flingsalt
 
1.
Blanda grädden med vaniljsockret.
 
2.
Blanda socker och vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt koka på medelvärme tills karamellen blivit lite mörkare än gyllene. Passa den noga, den bränns lätt. Stick inte ner något redskap för att röra om, om du vill blanda så skaka kastrullen lite (du vill inte ha ner något smuts i karamellen).
 
3.
Ta bort kastrullen från värmen och rör ner grädden i en tunn stråle medan du vispar. Har du tur (eller är skicklig) så kommer du få en len sås. Har du otur som jag så blir det en klump när den kalla grädden blandas med den varma karamellen. Sätt då tillbaka kastrullen på värmen och vispa hela tiden tills såsen gått ihop. 
 
4.
Strössla ner flingsalt efter smak. Häll upp i en burk och förvara i kylen. Använd till glass, eller i en cheesecake eller till att toppa popcornen. Oändliga möjligheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0