Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Cauliflower Pizza Bites

Jag övervägde ett tag att inte pubblicera detta recept för att vid första anblicken ser det inte mycket ut för världen. Men sen tog jag en smakbit och tänkte om, för tro mig när jag säger det, dessa Cauliflower Pizza Bites (svensk översättning någon? Blomkålsmuffins kändes sådär) är to die for. Så sinnessjukt goda, och perfekta att göra många av och förvara i kyl eller frys för de där gångerna man inte vill laga mat. Och nyttiga är de också då de är fyllda med vitaminer från blomkålen, protein i form av keso och äggvita, och så har de väldigt lågt kolhydratinnehåll. Bara massa plus med andra ord. Att de smakar pizza är väl inte något negativt det heller, eller? Ja, jag säger då det, älska blomkål! Går att variera i en evighet!
 
 
Cauliflower Pizza Bites
(6-8 stycken)
5 dl riven blomkål (ett litet blomkålshuvud)
250 g keso
2 äggvitor (från stora ägg)
2 msk tomatpuré
Några droppar Tabasco
1 näve grovhackad bladpersilja
1 msk torkade franska örter (eller oregano)
1 tsk torkad timjan
½ dl riven parmesanost
Salt&peppar
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader.
 
2.
Riv blomkålshuvudet på den grova sidan på ett rivjärn. Stek den i en stekpanna tills den blivit mjuk och lite mer genomskinlig (ca 10 minuter). Häll över i en bunke och låt svalna något.
 
3.
Blanda alla övriga ingredienser i en mixer/blender tills allt är kombinerat. Häll sedan ner blandningen över blomkålen och mixa till en smet.
 
4.
Fördela smeten i 6-8 muffinsformar (formarena måste vara stadiga - en smord muffinsplåt funkar också). Platta till dem, det är viktigt för att de ska hålla ihop. Grädde i ugn cirka 30 minuter. Det kan ta längre tid beroende på hur stora de är. De är klara när de är gyllene på toppen.
 
5.
Ät med tomatsås eller en sallad eller avokado eller kyckling eller bara som de är! Mums!

Kommentarer
Postat av: hjjonsson.blogg.se

Ser och låter gott ut!

Svar: Tack, det var supersmarrigt! Ett tips! ;)
Louise Laurenius

2015-10-07 @ 18:29:03
URL: http://hjjonsson.blogg.se/
Postat av: M

VAD FRÄSCHT!!

Svar: Riktigt fräscht! :)
Louise Laurenius

2015-10-13 @ 22:24:04
URL: http://mittkokoshjarta.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0