Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pesto alla Louise

När jag gör Pesto byter jag ut ingredienserna hejvilt beroende på vad jag har hemma. Ibland blir det basilika, ibland persilja, ibland en blandning av båda två. Ibland har jag vitlök i, ibland citronskal. Ibland har jag valnötter, andra gånger pistagenötter, solroskärnor - eller som denna gången helt bovete. Hur jag än mixar så har resultatet blivit super. Men. Frågar ni en italienare så är det inte pesto jag gör när jag byter ut allt efter tycke och smak. Pesto är en kall sås som härstammar från Genova och enligt tradition ska den innehålla följande:
 
Unga basilikablad från Pra, ett område i Genova där basilikan är så specifik att den fått benämningen DOP (Denominazione di Origine Protetta). [Att jämföra med Balsamvinäger från Modena eller Pistagenötter från Bronte].

Olivolja från Liguriska Rivieran: en olja som inte är alltför fruktig i smaken.

Italienska pinjenötter

Parmiggiano Reggiano DOP från Parma

Pecorino DOP från Sardinien

Vitlök från Vessalico: den är mindre intensiv i smaken och mer lättsmält

Grovt havssalt
 
Alltså! Vem har tid och ork att kontrollera att man har alla dessa ingredienser hemma? Nej, någon måtta får det vara. Jag gör som jag vill och struntar helt enkelt i reglerna denna gång!
 
 
Pesto alla Louise
(2 port)
 
1 stor näve bladpersilja
4 msk helt bovete
½ dl riven parmesan
2 msk olivolja
½ vitlöksklyfta
½ citron, cest + saft
1 tsk flytande honung
Salt/peppar
(2 msk ricotta)
 
1 dl pastavatten
2 portioner linguine
 
1.
Koka pastan.
 
2.
Mixa alla ingredienser till peston i en blender. Blanda eventuellt i ricotta om du vill ha den mer krämig.
 
3.
Häll av pastavattnet med spara en deciliter och blanda ner i peston (då klibbar såsen fast bättre på pastan).
 
4.
Blanda pesto och pasta. Ät och var glad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0