Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Äppelkaka fylld med äkta vaniljkräm

Just nu är 90 procent av mina kollegor på väg till Sicilien på Kick-off. Jag är inte med av olika anledningar, bland annat för att jag ska på uppdrag i Sverige på lördag. Men för att det inte skulle kännas så sorligt att vara kvar på kontoret (egentligen är det inte alls sorgligt - det är jätteskönt) så bestämde jag mig för att baka en kaka och ta med till oss resterande 10 procent. 
 
Höst innebär äpplesäsong, och det självklara valet föll på att göra en äppelkaka. Jag tror jag har gjort tidernas smarrigaste sak! Den är fylld med hemmagjord äkta vaniljkräm. Och för mig är det inte en äppelkaka om den inte smakar kardemumma, så innan jag toppade vaniljkrämen med äpplena stekte jag dem i smör, mortlade kardemummakärnor, kanel, ingefära och muskotnöt. Holy Macaroni vad gott! Om man vill kan man göra dubbel sats vaniljkräm och servera till, eller så serverar man med glass eller grädde. Jag använde äpplen av sorten golden delicious, men ni som har lyxen att ha svenska äpplen i trädgårdarna - använd dem för bövelen!
 
 
Äppelkaka fylld med äkta vaniljkräm
 
Pajskal
200 g smör
5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljpulver
½ tsk salt
 
Äpplefyllning
800-900 g äpple
1 msk smör
1 tsk mortlade kardemummakärnor
1 krm riven muskotnöt
½ tsk ingefära
½ msk kanel
½ msk farinsocker
 
Vaniljkräm
2 ½ dl mjölk
1 vaniljstång
3 äggulor

¾ dl strösocker

¼ - ½ dl maizena
50 g smör
 
1.
Börja med pajskalet. Smält smöret i en kastrull. Blanda övriga ingredienser i en bunke. Häll ner smöret och rör ihop till en deg. Ta två tredjedelar av degen och tyck ut i en springform (24-26 cm i diameter) och sätt in i kylen cirka 20 minuter. Spara den sista tredjedelen till senare. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Gör vaniljkrämen. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp mjölken med vaniljfröna och stången i en kastrull. Vispa äggulor, socker och maizena till en fluffig smet. När mjölken kokar, ta ut vaniljstånden, och häll sedan cirka 1 del av mjölken i äggsmeten (lite i taget) för att temperera äggen. Häll sedan tillbaka hela äggsmeten i kastrullen och värm upp under upprörning. Så fort krämen tjocknar, ta bort kastrullen från värmen och vispa ner smöret skuret i mindre bitar. 
 
3.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna något.
 
4.
För fyllningen. Skala äpplena och skiva dem i ½ cm tjocka skivor. Smält en matsked smör i en stor kastrull och släng ner alla kryddor så att de får rosta någon minut. Häll ner äpplena och rör om. Häll på sockret. Fortsätt röra om tills alla äppleskivor blivit täckta med kryddor och blivit lite mjuka (men långt ifrån ett mos)
 
5.
Häll vaniljkrämen i botten av det förgräddade skalet. Toppa med äpplena. Smula över den resterande tredjedelen deg. Grädde mitt i ugnen i ytterligare cirka 30 minuter, tills degen fått din färg.
 
Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0