Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad banan- och kardemummagröt med fikon och hemmagjort jordnötssmör

En av de saker jag älskar mest med hösten är att jag kan äta varm frukost utan att svetten rinner ner för pannan (testa att äta gröt i 40 graders värme och ni förstår vad jag menar). Så imorse när jag vaknade till en riktigt grå himmel bestämde jag mig för att det var dags att återuppväcka mitt favoritrecept på ugnsbakad gröt. Sen att det fortfarande är 25 grader varmt i Milano trots att det regnar är ju en annan femmaAlltså, den här gröten knäcker. Världens godaste. Den tar 20 minuter i ugnen, men sätt in den direkt när du gått upp på morgonen och hoppa sedan in i duschen så forlorar du ingen tid. Istället vinner du högsta pris i frulle-tävlingen!
 
 
Bakad banan- och kardemummagröt med fikon och hemmagjort jordnötssmör

(1 port)

1 dl havregryn

1 dl kokosmjölk

1 dl vatten

1 mogen banan

1/2 tsk vaniljsocker

1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk stött kardemumma

1 nypa salt

Jordnötssmör, honung, blåbär och fikon till toppingen

 

1.

Sätt ugnen på 180 grader.

 

2.

Blanda havregryn med mjölk och vatten och låt stå och dra i 5-10 minuter.

 

3.

Mosa under tiden bananen och blanda den med vaniljsocker, kardemumma och salt. Vänd ner i havregrynsblandningen. Rör sist ner bakpulver.

 

4.

Häll allt i en ugnssäker form och grädda i cirka 20 minuter, tills gröten stelnat något. Toppa med det du tycker är gott, men jag rekommenderar verkligen honung, hemmagjort jordnötssmör, blåbär och färska fikon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0