Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chunky morotssoppa med rödbetor och knaprig majscouscous

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det här för. För en soppa är det inte riktigt. Men inte heller en kräm. Eller en sås. Det är ett mellanting av allt - så kalla det vad ni kalla det vill - huvudsaken är en sak: det är gott! Världens enklaste grej som kom till av ett sådant där tömma-kylskåpet-moment. Jag skivade morötter och kokade mjuka i kokosmjölk tillsammans med ingefära och vitlök. Just dessa fyra ingredienser, morot-kokos-ingefära-vitlök, är verkligen bästisar i köket. Om ni vill göra en soppa på samma smaker så kan ni bara tillsätta lite grönsaksbuljong så är saken klar. Jag ville ha något som var tjockare, så jag mixade helt enkelt bara allt till en... tuggbar soppa. 
 
Och eftersom jag tycker om olika texturer i maten, så toppade jag allt med både rödbetor och crunchy couscous som egentligen inte är vanligt couscous, utan couscous gjort på majs. Glutenfritt och härligt.
 
Jag kommer göra det här igen - oavsett om jag behöver tömma kylskåpet eller ej - riktigt smarrigt. Och nyttigt. Och vegetariskt. Och laktosfritt. Och veganskt. Och...
 
 
Chunky morotssoppa med rödbetor och knaprig majscouscous
(1 port)
1 ½ dl kokosmjölk
2 morötter
3 cm bit ingefära
1 vitlöksklyfta
1 tsk buljong i pulver
1-2 kokta rödbetor
½ dl kokt majscouscous
1 msk helt bovete
1 näve bladpersilja
Salt & peppar
 
1.
Koka couscousen enligt anvisningar på paketet.
 
2.
Skala moroten och skiva i tunna skivor. Koka mjuka i kokosmjölk skivad ingefära, vitlök och buljongpulver. Ta ut vitlöksklyftan och hälften av ingefäran. Mixa resten till en chunky soppa. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Skiva rödbetorna (jag hade förkokta betor i kylen).
 
4.
Stek couscousen knaprig med bovetet i en torr panna
 
5.
Häll upp soppan i en djup tallrik. Lägg på rödbetor och sedan couscous. Toppa till sist med persilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0