Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria bagels med kräm på quinoa, morötter och jordnötssmör

Det är många som ifrågasätter mitt val att äta glutenfritt här - eller egentligen ifrågasätter de inte det, de undrar mer hur det ens är möjligt att leva glutenfritt i landet av pasta och pizza. Men tro mig, det går. Just pasta och pizza saknar jag inte så mycket, jag har aldrig varit en storkonsument av det ändå - och blir jag sugen så finns det bra alternativ (i alla fall då det kommer till pasta). Det jag kan sakna allra mest är bröd. Alltså att kunna äta en bruschetta med fikon och ricotta som förrätt. Eller att kunna rensa tallriken efter en god rätt med ett gott bröd. Eller att få komplettera en enkel sallad med en focaccia på lunchen.
 
Bröd är dock endast ett problem när jag äter ute, då får jag helt enkelt låta det vara. Men här hemma går det ju däremot att experimentera massa. Att baka glutenfritt bröd är inte svårt, om du bara har rätt ingredienser. Jag tror det är just där det säger stopp för många - vi är så vana vid att baka med vetemjöl, så när jag skriver kikärtsmjöl, hasselnötsmjöl, kokosmjöl och majsmjöl så slutar kanske en del att läsa vidare.
 
Gör inte det.
 
Att baka glutenfritt bröd tar ingen tid alls - i jämföresle med vanligt bröd som oftast ska jäsa. Jag har gjort en mängd olika glutenfria bröd - från frölimpor till scones, som tar en bråkdel av tiden. Och idag ska jag ger er receptet på ytterligare ett bröd. Låt mig presentera dessa glutenfria bagels.
 
 
Jag kallar dem bagels, för de har ju precis samma form som en vanlig bagel har. Och dessutom är den sådär seg i mitten och krispig på ytan som den ska vara. Dock så är det en stor skillnad, och det är att jag inte har kokat degen innan den bakas i ugnen - så nej, det är inte helt och hållet en glutenfri replika av orginalet. Men lika bra - om inte bättre.
 
 
Glutenfria bagels 
(2 bagels)
2 ägg
1 dl valfri mjölk (jag hade sojamjölk)
½ tsk vitvinsvinäger
¼ dl kokosmjöl
½ dl majsmjöl
½ dl hasselnötsmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ tsk brödkryddor
1 nypa salt
Sesamfrön att toppa med
 
1.
Sätt ugnen på 225C.
 
2.
Vispa 1 ägg + 1 äggula luftiga, samt den resterande äggvitan till ett hårt skum i en annan bunke.
 
3.
Blanda ner alla torra ingredienser i äggen (inte äggvitan) tillsammans med äppelcidervinäger och mjölk. Vänd sedan till sist ner äggvitan. Låt stå i 3-5 minuter.
 
4.
Fukta händerna i kallt vatten och forma degen (den är lite lös - men var inte rädd, det ordnar upp sig i ugnen) till en bagel och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Toppa med sesamfrön.
 
5.
Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter. Låt svalna på galler innan servering.
 
 
De här bagelsen är säkerligen supergoda med den vanligaste toppingen - cream cheese. Men jag ville ta det ett steg längre, så jag gjorde en kräm på morötter, quinoa, jordnötssmör och turkisk yoghurt - ett exempel på ett experiment i köket som slutade med en väldigt positiv utgång. Den här krämen måste ni testa, fantastiskt god, säkert också till en fiskrätt om ni bestämmer er för att göra något helt annat än bagels...
 
I övrigt så tycker jag att ni ska toppa era bagels med era favoritgrönsaker. I mitt fall blev det vad jag hade hemma, det vill säga spenat, groddar och jordgubbar! Så smarrigt!
 
Kräm på quinoa, morötter och jordnötssmör
1 medelstor morot
1 dl kokt quinoa
1 msk jordnötssmör
10 hasselnötter utan skal
2 msk grekisk yoghurt
2 tsk hackad gräslök
1 tsk soja
Paprikapulver
Salt/peppar
 
1.
Skala moroten och dela den i mindre delar. Koka den mjuk i en kastrull med vatten. Skölj av i kallt vatten.
 
2.
Blanda kokta morötter med alla övriga ingredienser i en mixer och mixa till en homogen kräm, som fortfarande inte är helt slät. Smaka evetuellt av med mer salt och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0