Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sesampanerad tofu med purjolökspuré och majs-couscous

Alltså. Ju mer jag lagar mat med tofu, desto mer tycker jag om det. Hemligheten är att krydda den rikligt, för utan smaksättning är det som att tugga på absolut ingenting. Att panera tofu på olika sätt - panko om man inte kör glutenfritt; parmesan eller sesamfrön om man vill ha alternativ - är ett bra sätt att tillsätta smak och textur. Testa själva ska ni få se.
 
Jag är superglad för tidigare kunde jag bara köpa tofu till dyra pengar i den biologiska affären, men nu har min vaniga supermercato - Pam - tagit in ett biologiskt märke som inte är lika dyr. Jag är på inget sätt vegetarian, men äter väldigt sällan kött när jag lagar mat hemma, och då är tofu ett bra alternativ som proteinkälla.
 
Denna gången panerade jag i sesamfrön och serverade med en purjolökspuré och, hör här: majs-couscous! Jag älskar couscous, men det innehåller gluten, så döm min glädje då jag hittade glutenfri majs-couscous häromdagen. Väldigt gott!
 
 
Sesampanerad tofu med purjolökspuré och majs-couscous
(1 portion)
150 g purjolök
½ msk olivolja
1 tsk vitvinvinäger
2 dl vatten
1 tsk grönsaksbuljongpulver
½ dl ricotta
1 msk hackad gräslök
Salt/peppar
 
150-200 g tofu
1-2 msk valfrittmjöl (jag använde glutenfritt kikärtsmjöl)
1 ägg
2 msk sesamfrön
½ msk olivolja
Salt/peppar
 
Majs-couscous (eller vanlig)
Rosépeppar
 
1.
Skölj purjolöken och skär den i mindre bitar. Hetta upp olivolja i en kastrull och stek löken i några minuter. Tillsätt vinäger, vatten och buljong och låt koka mjuk i 5-10 minuter. Häll av vattnet - men spara en halv deciliter cirka. Mixa med ricotta och gräslök till en puré. Smaka av med salt och peppar.
 
2.
Salta och peppra tofun rikligt på alla sidor. Vänd den sedan i mjöl, sedan uppvispat ägg och sist i sesamfrön. Stek i olivolja på båda sidor, cirka 3 minuter per sida.
 
3.
Lägg upp purén i en djup tallrik, toppa med tofu, sedan majs-couscous. Strö på lite rosépeppar och dekorera med persilja.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Ser mumma ut!

Svar: Tack, vad kul att du tycker det! :)
Louise Laurenius

2016-04-09 @ 22:03:17
URL: http://jagarensol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0