Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Björnbär hela dagen, del 3

Ni som redan har läst det här inlägget, har koll på att jag fick göra pizza i en stekpanna igår, för att ugnen var upptagen. Vad var då ugnen upptagen med? Jo, jag hade björnbärsläder på tork. Björnbärsläder? Låter kanske inte jätteupphetsande, men då ska ni tänka om. Om jag säger godisremmar, så kanske det låter mer intressant. Du gör nämligen en smet av valfri frukt, i mitt fall björnbär, som du mixar med lite honung, några dadlar och en skvätt lime. Inte svårt alls. Men sedan kommer den långa väntan. För, för att smeten ska bli läder, och sedermera naturligt godis i form av remmar, så måste den torka på 70 grader i ugnen - i sju timmar! Det här är en sådan där typisk grej som man bara ska förbereda på morgonen för att sedan glömma bort, för att sitta och vänta i sju timmar blir ingen glad av.
 
Nästa gång kommer jag göra flera plåtar läder på en och samma gång - man kan ju variera frukt efter smak, och experimentera med flera smaksättningar. Men denna gång var det ett test, som jag får säga blev mer än lyckat! Testa själva, kanske i helgen - jag har hört att det ska bli najs väder, så då kan ni ju låta ugnen gå medan ni ligger och njuter i trädgården.
 
 
Fruktläder, björnbärssmak
(1 plåt)
4 dl färska björnbär
5 dadlar
1 ½ msk flytande honung
½ lime, saften
 
1.
Sätt ugnen på 70 grader
 
2.
Mixa alla ingredienser i en matberedare till en flytande smet.
 
3
Lägg bakplåtspapper på en plåt, och bred ut smeten i ett så jämt lager som möjligt. Här kan du sila smeten om du vill ha bort kärnorna, men jag tycker det ser fint ut.
 
4.
Sätt in i ugnen att torka, 6-7 timmar. Lädret är klart då det är helt torrt och släpper lätt från baklåtspappret. Möjligen kan du vända hela lädret en gång och torka den sista timmen med undersidan upp.
 
5.
Klipp i remmar, och rulla in dem med bakplåtspapper emellan. Förvara i en lufttät burk - om du inte äter upp alla på en och samma gång såklart. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0