Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frozen greek yoghurt breakfast bark

Har ni tänkt op hur exakt samma ingredienser kan bli till helt olika rätter, endast beroende på hur vi ändrar tillagningssätt och texturer? Det är ju det som är så spännande med mat - oändliga möjligheter.
 
Denna gång kom det till den vanliga frukostskålen, som jag tror finns i många hem, nämligen yoghurt med någon form av müsli och bär/frukt på toppen. Inte så jättespännande om du frågar mig, men så är jag ju också lite extrem då det kommer till frukost. Nåväl, jag bestämde mig för att ta dessa vanliga ingredienser och göra något helt annat, och het plötsligt hade yoghurtskålen förvandlats till något, som i alla fall i min mening, är betydligt mer spännande.
 
Jag kallar dem Frozen greek yoghurt breakfast bark, för jag kan bannemig inte komma på ett bra svenskt ord. Bräck? Fryst grekisk yoghurt frukost bräck? Låter konstigt. Ni får stå ut med svengelska idag.
 
 
Frozen greek yoghurt breakfast bark
3 dl grekisk yoghurt
3 msk honung
1 näve blåbär
2 msk gojibär
 
1 dl (glutenfria) havregryn
1 tsk honung
2 tsk kokosolja
1 nypa malen kardemumma
1 nypa salt
 
1.
Börja med fem-minuters granolan (om du inte vill använda färdigköpt - bestäm själv). Den gör du genom att torrosta havregryn i en panna tillsammans med salt och kardemumma. När grynen fått lite färg tillsätter du honung och kokosolja och låter grynen bli kripsiga och gyllene. Sedan är den klar.
 
2.
Blanda yoghurt med honung (eller lönnsirap/sirap/socker - någon typ av socker som gör att yoghurten inte fryser till is). 
 
3.
Lägg bakplåtspapper på en mindre plåt/bricka (ca 25x35 cm) och bred ut yoghurten på pappret i ett jämnt lager. Toppa med blåbär, gojibär och granola (här kan ni ju variera PRECIS som ni vill).
 
4.
Sätt in i frysen i minst 3 timmar, eller över natten, tills yoghurten har fryst. Bryt den sedan i mindre bitar och förvara i en platsburk i frysen (om yoghurten är framme för länge så börjar den smälta).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0