Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hemmagjorda glasspinnar i tre olika smaker

Ni vet väl att jag har ett personligt mission att kunna äta efterrätt till frukost så ofta som möjligt? Och då menar jag inte att trycka i mig världens sockerbomber, för det är inte så jag vill starta mina dagar. Utan att omvandla desserter till frukostväniga versioner, som både är nyttigare och smakar fantastiskt. 
 
Att äta glass till frukost är ingen nyhet, varken för mig eller för er som läser bloggen - de flesta av er vet nog att jag har en förkärlek till bananglass och att det tillhör en av mina absoluta favoriter då det kommer till efterrätts-frukostar! Men nu har jag en ny idé till frukostglass, och det är precis den jag vill dela med mig av idag. Låt mig få presentera mina frukost-glasspinnar. 
 
 
Det som är så bra med att göra egna glasspinnar, är att du kan bestämma helt själv exakt vilka ingredienser som du vill använda dig av. Hej då onödigt socker och artificiella smaker. Denna gång valde jag att göra tre olika varianter, men det går såklart att göra ytterligare en miljon versioner, så ni kommer säkerligen att få se fler recept här så småningom. Och blev de inte fina? Tänka att få starta dagen så vackert - det kan ju inte bli mer än en bra dag efter det!
 
 
Hemmagjorda glasspinnar i tre olika smaker
(6 stycken, två av varje smak)
1 burk kokosmjölk, 400 ml
1 dl frysta hallon, tinade
½ tsk malen kardemumma
10 basilikablad
½ citron
2 msk honung
1 mogen banan
70-80 g fryst mango, tinad
1 msk mandelmjölk
 
Hallon- och kardemummaglass
Häll hälften av kokosmjölken i en bunke och blanda med kardemumman och 1 msk honung (eller agave, socker, stevia - det vill säga den sötning som passar dig - den behövs för att kokosmjölken inte ska bli stenhård i frysen). Mixa hallonen till en len smet. Fördela hallonen i två glassformar, häll på kokosmjölken. Rör försiktigt runt med en kniv för att få en lite ripplad effekt. Sätt på lock och stick ner glasspinnar.
 
Basilika- och citronglass
Häll hälften av kokosmjölken i en mixer och blanda ner 1 msk honung, saften från den halva citronen och finhackade basilikablad. Mixa tills smeten blivit ljusgrön och häll sedan ner i två glassformar. 
Sätt på lock och stick ner glasspinnar.
 
Banan- och mangoglass
Mosa banaen med en gaffel och fördela i två glassformar. Mixa mangon slät med mandelmjölken och toppa banaen i formarna. Sätt på lock och stick ner glasspinnar.
 
Smaklig spis!
 
Om ni är intresserade, så använder jag mig av dessa glassformar. Leveransen gick på en dag. Super! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0