Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ångad glutenfri pizzabotten med pistagepesto, persimon och salami

Hemmagjord (glutenfri) pizza på under 20 minuter? Jajamän, det går! Jag fick idén att göra en version av stekpannebröd, och använda det som botten till en smarrig pizza idag - och jag måste säga att det blev över förväntan. Sedan jag gick över till att inte äta gluten, har jag ätit en glutenfri pizza som var riktigt nice. Det var i Napoli, pizzans hemstad, så det var kanske inte så konstigt att de också skulle lyckas med det. Men i övrigt har bottnarna varit ytterst mediokra. Trist. Men det är då man får ta det i egna händer. Och det gjorde jag idag.
 
Den här bottnet går hur snabbt som helst att göra, då den ångas i stekpannan och inte behöver jäsa innan. Degen iknar egentligen mer en pannkakssmet, så oroa dig inte om du tycker det ser märkligt ut - det blir bra i stekpannan. En pizza kan man ju toppa med precis vad man vill (well, inte om man är italiano - då finns det regler att följa... och jag måste säga att kebabpizza och hawaii känns helt ofattbart även för mig efter 4 år i Milano). Men. Nu är jag ju inte italiano, så jag gör lite som jag själv vill - och denna gång föll toppingvalet på salami, persimon, pesto och keso. Säkert lika konstigt för många, som hawaiipizzan är för italianos - men för mig är det en solklar kombo av salt och sött och en massa mums.
 
 
Ångad glutenfri pizzabotten med pistagepesto, persimon och salami
(1 pizza)
½ dl majsmjöl
¾ dl bovetemjöl
½ msk bakpulver
½ tsk salt
1 ¼ dl + 2 msk vatten 
1 msk olivolja
 
2 msk pistagepesto
½ persimon
3 msk keso
2 msk granatäppelkärnor
Några blad spenat
Några groddar
Balsamicocrème
 
1.
Blanda majsmjöl, bovetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Rör ner 1 ¼ dl vatten och vispa till en lös smet. Hetta upp olivoljan i en stekpanna över medelvärme.
 
2.
Häll ner smeten i pannan och låt den steka någon minut. Häll sedan resterande matskedar vatten runt smeten och sätt på ett lock så att bottnen ångas. Låt ånga i cirka 5 minuter. Ta sedan av locken och låt bottnen steka någon minut på båda sidor så att den får en krispig yta.
 
3.
Lägg på en tallrik och toppa med dina favoriter. Jag hade pistagepesto i botten, och toppade sedan med skivad persimon, keso, granatäpple, bladspenat, groddar och sist balsamicocrème. En perfekt kombination av salt och sött. 
 
Buon appetito!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0