Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria havregömmor med salt kola och choklad

Oh. My. God. You're in for a treat!
 
Jag fick ett infall häromveckan. Ville baka något. Experimentera i köket. Så jag började att mixa ihop saker som fanns i skafferiet. Fortsatte med att göra kola. Och avslutade med att smälta choklad. Vad blir det av det kanske ni då undrar? Jo, de mest fantastiska havregömmorna med salt kola och choklad. Helt bananas! Den salta kolan är ett kapitel för sig. Den kan ni göra även om ni inte vill använda den just i detta recept. Gör den och ät med sked vettja. Magisk!
 
Jag hade bara muffinsformar i aluminium hemma, så min smet räckte till tre stora. Men om du inte vill få världens största sockerchock, så skulle jag dela dem på tre eller fyra innan servering. Alternativt kan du göra dessa i minimuffinsformar, så blir portionerna mer normala.
 
Jag använde glutenfria havregryn, så dessa godingar kan även glutenallergiker äta! Super. Har du inte mandlar eller bovete hemma, går det bra att byta ut dessa mot andra nötter eller frön - ta det som finns hemma, men håll dig inom mängderna som jag angivit, så ska du se att det blir bra! 
 
 
Glutenfria havregömmor med salt kola och choklad
(3 stora, alt. 9-12 små)
1 dl (glutenfria) havregryn
½ dl skållade mandlar
½ dl bovetekärnor
⅓ dl kokosolja
3 medjool-dadlar
1 msk vatten
1 nypa salt
 
Kola
(ca 2 dl - det blir mer än vad som behövs)
1 dl strösocker
50 g rumsvarmt smör
60 ml vispgrädde
1 nypa vaniljpulver
½ tsk flingsalt
 
100 g mörk choklad
Flingsalt
 
1.
Mixa havregryn, mandlar och bovetekärnor till ett grovt pulver. Smält kokosoljan. Lägg ner (urkärnade) dadlar, kokosolja, vatten och salt i havregrnsblandningen och mixa till det blir en formbar massa (som dock inte är helt slät). Fördela massan i 3 stora, stabila, muffinsformar, alternativt 9-12 mindre (men fortfarande stabila) knäckformar. Tryck upp massan lite på kanterna av formarna, så att det lämnas en liten grop i mitten. Ställ i kylen medan du gör kolan.
 
2.
Smält socker i en tjockbottnad kastrull över medelvärme. Rör hela tiden med en träslev. Så snart sockret blivit en gyllene vätska ska du lägga smöret som är skuret i tärningar. Rör hela tiden. Det kommer att bubbla till rejält i kolan eftersom smöret är kallare än sockret. Låt koka i 2-3 minuter. Häll sedan ner grädden som du blandat ut med vaniljpulvret, lite i taget. Var försiktig! Det är varmt och det bubblar upp. Rör runt med träsleven och låt koka samman någon minut eller två. Ta bort från värmen och rör ner flingsaltet. Låt svalna.
 
3.
Smält chokladen över vattenbad.
 
4.
Lägg 1-2 msk kola i havregömmorna. Toppa med choklad och flingsalt och sätt tillbaka in i kylen att stelna. 
 
5.
Ta eventuellt fram 20 minuter innan servering så att kolan mjuknar lite. 
 
Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0