Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisnachos med borlottibönor, parmesan, persilja och turkisk yoghurtsås

Det är lätt att glömma bort sina favoriter när man jag är på ständig jakt efter nya recept och goda saker att äta. Men idag fick jag ett sådant otroligt sug på en av mina favoriter: sötpotatisnachos. Sist jag gjorde dem var tidigt i somras när jag spelade in en receptvideo för Chef in Camicia - så vill ni, kan ni alltså se sötpotatisnachos-receptet i videon som ni hittar här. Den enda egentliga förändringen jag har gjort är att använda borlottibönor istället för kikärtor. 
 
De här nachosen är så. himla. goda. Och fulla med näringsämnen. Och vackra att titta på. Alla rätt med andra ord. Det är den perfekta lunchen för en #vegetariskmåndag (eller en vegetarisk tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag också, för den delen - passar alla dagar i veckan). Nu är det er tur att testa! Ciao, xx.
 
 
 
Sötpotatisnachos med borlottibönor, parmesan, persilja och turkisk yoghurtsås
(1 port)
1 sötpotatis, ca 250 g
1 msk olivolja
Salt/peppar/kanel/paprikapulver
 
1 dl borlottbönor
½ dl riven parmesan av god kvalitet
1 liten näve färsk persilja
 
¾ dl turkisk yoghurt
½ tsk honung
Några doppar Srirachasås
Salt/peppar
 
½ avokado
1 msk granatäppelkärnor
Rosépeppar
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
2.
Tvätta sötpotatisen och skiva den i tunna skivor (cirka 3-4 mm tunna). Sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper, ringla över olivolja, och krydda med kanel, paprikapulver, salt och peppar. Rör runt så att alla skivor täcks av oljan, sprid sedan ut dem igen så att de ligger separerade på plåten. Grädda i ca 15-20 minuter.
 
3.
Grovhacka persiljan. Riv parmesanen. Skiva avokadon. Blanda turkisk yoghurt med lite honung, Srirachasås samt salt och peppar.
 
4.
När sötpotatisen är klar, ta ut plåten och arrangera sötpotatisen i en cirkel, lite omlott om varandra. Lägg ut borlottibönorna över sötpotatisen och toppa med den rivna parmesanen. Sätt in i ugnen i ytterligare 5 minuter, eller tills osten smält.
 
5.
Toppa med hackad persilja, turkisk yoghurt och rosepeppar. Servera med skivad avokado.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: Fani

Åh, de lät och såg verkligen galet gott ut! Älskar sötpotatis :)

Svar: Ja, visst är det gott? Älskar också sötpotatis! :)
Louise Laurenius

2016-12-12 @ 15:00:44
URL: http://jetbluejet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0