Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisnachos med kikärtor, parmesan, vårlök och turkisk yoghurtsås

I natt är det Super Bowl! Jag ska inte låtsas som att jag bryr mig överdrivet mycket, för det gör jag inte. Trots att jag bott i USA har jag aldrig förstått mig på amerikansk fotboll. Vad jag däremot tycker är kul när det kommer till Super Bowl är 1) halvtidsshowen som alltid brukar vara spektakulär (mina favoriter so far är nog Beyoncé och Bruno Mars - vilka båda kommer tillbaka i år tillsammans med Coldplay. Kan bli succé med andra ord), och 2) maten! Jag älskar att skriva in Super Bowl på Pinterest och sedan gå igenom bild efter bild efter bild på vad amerikanarna tycker om att trycka i sig under denna folkfest. Det är ju inte jättemycket nyttiga alternativ som dyker upp, utan de mesta har namn som Pepperoni Pizza Football Cheese Ball eller Crispy Seasoned French Fries eller Seven Layer Dip Sauce. Inte din dagliga broccoli med andra ord...

Jag tycker också om att frossa i god mat, men jag tycker samtidigt det blir så mycket godare om jag vet att maten också gör någon nytta för mig och min kropp. En av de vanligaste sakerna man äter runt Super Bowl är nachos and cheese, det vill säga en tallrik med nachochips täckt med cheddarost och jalapeños, som gräddas till osten smält, och sedan doppas de gärna i ännu mer ostsås. Säkert supergott, men hur bra kommer man må efter en sådan måltid?

Därför tog jag på mig utmaningen att göra en nachotallrik som fortfarande är helt magiskt god - men lite bättre för dig. Istället för nachochips använde jag sötpotatis som är fulla av vitaminer. Istället för cheddar tog jag en vällagrad parmesan. Jag höjde näringsvärdet ytterligare genom att addera kikäror. Och så bytte jag ut ostsåsen mot turkisk yoghurt och krämig avokado. Och resultatet?

Så sjuuuukt gott!  
 
Sötpotatisnachos med kikärtor, parmesan, vårlök och turkisk yoghurtsås

(1 port)

1 sötpotatis

1 msk olivolja

Salt/peppar/kanel/paprikapulver

 

1 dl kikärtor

½ dl riven parmesan av god kvalitet

 

1 vårlök

1 liten näve färsk persilja

 

¾ dl turkisk yoghurt

½ tsk honung

Några doppar Srirachasås

Salt/peppar

 

½ avokado

Rosépeppar

  

1.

Sätt ugnen på 200 grader.

 

2.

Skala sötpotatisen och skiva den i tunna skivor (cirka 3-4 mm tunna). Sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper, ringla över olivolja, och krydda med kanel, paprikapulver, salt och peppar. Rör runt så att alla skivor täcks av oljan, sprid sedan ut dem igen så att de ligger separerade på plåten. Grädda i ca 15-20 minuter. 

 

3.

Under tiden sötpotatisen bakas steker du tunt skivad vårlök mjuk i olivolja och salt. Grovhacka persiljan. Riv parmesanen. Skiva avokadon. Blanda turkisk yoghurt med lite honung, Srirachasås samt salt och peppar. 

 

4.

När sötpotatisen är klar, ta ut plåten och sprid ut alla sötpotatisbitar i en hög huller om buller. Lägg ut kikärtorna över sötpotatisen och toppa med den rivna osten. Sätt in i ugnen i ytterligare 5 minuter, eller tills osten smält. 

 

5.

Toppa med den stekta purjolöken, hackad persilja, turkisk yoghurt och rosepeppar. Servera med skivad avokado. N j u t !


Kommentarer
Postat av: Malin Hyving

Hur gott verkar inte detta!! Geni!!

Svar: Haha, alltså, jag har nog aldrig blivit geniförklarad för ett recept förut! TACK! :)
Louise Laurenius

2016-02-08 @ 20:06:26
URL: http://varemalin.se/
Postat av: Robex Lundgren

mums

2016-02-08 @ 20:11:17
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Petra Olsson

Men så gott detta såg ut:)

Svar: Taaack! :)
Louise Laurenius

2016-02-08 @ 20:13:41
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
Postat av: Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom

gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0