Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ricottalimpa med rivet äpple, mandlar och torkade fikon

Jag älskar filmjölkslimpa! Det går snabbt och lätt att slänga ihop och du kan variera innehållet efter vad du har hemma i skafferiet. Problemet med filmjölkslimpa om man bor i Italien är att det inte finns filmjölk här. Då får man improvisera och använda sig att grekisk yoghurt och ricotta istället - det går faktiskt minst lika bra. Och så får man se till att ha importerat sirap, brödkryddor och bakpulver från Sverige.
 
Idag var jag riktigt sugen på att äta avokadomacka till lunch, så jag satte till verket och bakade bröd. Hemmabakat bröd slår det mesta! Och det bästa med att jobba hemifrån som jag nu gör är att jag har tid att slänga ihop ett bröd och låta det gå klart i ugnen medan jag sitter och fixar vid datorn. Nybakat bröd till lunch är få förunnat så jag känner mig priviligerad.
 
Eftersom jag inte har någon stor frys, gjorde jag en halv sats och delade bara av brödformen med folie. Här nedan har jag dock skrivit receptet på ett helt bröd.
 
 
Ricottalimpa med rivet äpple, mandlar och torkade fikon
(1 bröd)
2 dl grekisk yoghurt
2 dl ricotta
1 dl ljus sirap
2 äpplen, rivna
1 dl mandlar, grovhackade 
8-10 torkade fikon, grovhackade
1 dl vetekli
2 dl grahamsmjöl
1 ½ dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat
1 ½ tsk salt
2 tsk brödkryddor
 
Avokado
Kokt ägg
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader
 
2.
Blanda yoghurt, ricotta, sirap och rivet äpple i en bunke. Blanda alla övriga ingredienser i en annan bunke. Häll sedan yoghurtblandningen över och blanda ihop till en relativt kladdig deg.
 
3.
Lägg i brödform och toppa med lite mjöl. Sätt ini ugnen i ca 45 minuter.
 
4.
Låt svalna något innan du tar ut brödet ur formen.
 
5.
Skiva upp och ät med mosad avokado och kokt ägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0