Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Parmigiana di melanzane

Yay! Jag har officiellt semester! Bara en vecka i och för sig, men det kommer bli en riktigt bra vecka, för på måndag åker jag och en kompis till Moneglia i södra Ligurien och lever strandliv. Så härligt, det ska bli så skönt att komma bort från smältpunkten Milano.
 
För att fira min semester, gjorde jag idag en version av en riktigt klassisk italiensk rätt, Parmigiana di Melanzane. Man kanske lättast kan beskriva rätten som en vegetarisk version av lasagne, gjord på aubergine, tomat och en massa ost - och allt som har en massa ost i sig är lika med succé, det vet ni väl?
 
Normal Parmigiana di Melanzane ska bakas i ugn en rätt lång stund, men om ni gör min version så kommer ni inte behöva så länge - jag panerar nämligen mina aubergineskivor i parmesan och försteker dem i olja innan de bakas. Det gör att tillagningstiden förkortas med säkert 2/3, och dessutom blir det extra gott med frasig parmesan runt auberginen. Servera med en reducerad tomatsås och jag lovar dig att du kommer till den italienska mathimlen!
 
Trevlig helg på er!
 
 
Parmigiana di melanzane
(2 portioner)
1 aubergine, ca 500 g
½ dl salt
½ dl majsmjöl (eller vanligt mjöl om du äter gluten)
1 ägg
1 ½ dl färskriven parmesan
2-3 msk olivolja
1-2 kvisttomater
250 g mozzarella
Salt & peppar
 
2 dl passerade tomater
2 dl vatten
1 nypa socker
1 tsk torkad oregano
Salt & peppar
 
10 basilikablad
 
1.
Skär auberginen i 1 cm tjocka skivor på bredden. Lägg på en skärbräda och salta rikligt på varje skiva. Vänd på dem och salta igen. Låt ligga i 30 minuter, tills de vätskat av sig (detta tar bort den beska smaken). Skölj av dem i vatten och torka torra med hushållspapper.
 
2.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
3.
Häll upp mjöl i en skål, vispa upp ett ägg i en annan, och lägg färskriven parmesan i en tredje. Vänd aubergineskivorna först i mjöl, sedan i ägg och sist i parmesan. 
 
4.
Hetta upp olivolja i en stekpanna. Stek skivorna tills parmesanen blivit gyllene på båda sidor.
 
5.
Skiva tomaterna tunt. Likaså mozzarellan. Varva, på en ugnsplåt, aubergine, tomat och mozzarella. Gör detta två gånger, så att det blir ett litet torn. Du bör få ut cirka 4 torn av denna mängden. Grädda i ugnen ca 10 minuter, tills mozzarellan blivit gyllene, sätt eventuellt på grillen sista tiden, men håll koll så att det inte bränns.
 
6.
Tomatsåsen gör du bara genom att reducera ner alla ingredienser till hälften i en kastrull - det tar cirka 25 minuter, så börja med såsen innan du steker aubergineskivorna så blir det klart ungefär samtidigt.
 
7.
Skiva basilikan. Häll upp tomatsås i en djup tallrik, strössla över basilikan. Toppa med Parmigianan och eventuellt några extra blad basilika och några varv med pepparkvarnen. Enjoy!
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0