Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Världens enklaste och snabbaste äppelpaj

Äpple och jordnötter är ju en av världens bästa kombinationer, och att breda på jordnötssmör på äppelskivor är därmes ett av världens bästa snack. Men ibland vill man jag variera mitt snack, men behålla den goda smaken, och det var precis så den här idén kom till. Jag fick för mig att fixa till en superenkel äppelpaj med jordnötter, som dessutom skulle vara glutenfri och gå snabbt att tillaga. Men pajer är ju inte direkt kända för att vara varken enkla, snabba eller glutenfria. Lösning? Rispapper
 
Jag tänkte, att kan man rulla in grönsaker och nudlar, kan man väl lika väl rulla in äpple, jordnötter och kanel? Och i min hjärna så borde det funka att baka dem i ugnen så att rispappret krispar till sig. Jag testade - och det gick riktigt bra. Jag hade ingen klass hemma, men tror faktiskt att kall glass till dessa äppelpajer skulle vara pricken över i. Det får det bli nästa gång.
 
Hallonen är egentligen bara där för att lägga till lite färg i bilden... men jag erkänner att det inte blev mycket bättre
 
Världens enklaste och snabbaste äppelpaj
(5 st)
1 äpple
4 kardemummakärnor
1 tsk kanel
1 msk strösocker
½ dl jordnötter
5 rispapper
1 äggvita
 
1.
Strimla äpplet i stavar. Mortla kardemumman. Blanda äpplet med kardemumma, kanel och socker.
 
2.
Grovhacka jordnötterna.
 
3.
Lägg rispapperna i blöt, ett i taget. Fyll dem med äpple och jordnötter och rulla ihop precis som en vanlig vårrulle.
 
4.
Pensla ovansidan med äggvita och strö över lite socker.
 
5.
Baka i 180 grader i cirka 15 minuter.
 
6.
Servera med glass.

Kommentarer
Postat av: Simone

Vilken smart grej! Använde upp alla mina rispapper till sommarrullar igår, men blir genast att köpa nya!

Svar: Ja, man kan göra en massa kul med rispapper! :)
Louise Laurenius

2016-09-02 @ 14:10:26
URL: http://dearsally.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0