Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gazpacho Verde med hyvlad gurka och krämig burrata

När det är så varmt som det är i Milano just nu, har jag absolut ingen lust att äta saker som kommer hett ut från ugnen eller stekpannan. Att äta kall mat är ytterligare ett sätt att kyla ner sig, och det är en chans jag inte låter gå förbi. Dock kan det vara svårt att få just kall mat att smaka gott, för många av smakerna i maten vi lagar utvecklas ju av värme. Men då är det här ett ypperligt, och fantastiskt smakfullt, alternativ. Röd gazpacho kanske ni redan känner till, men det är är dess gröna syssling. Istället för tomat, är basen i denna kalla soppa gurka, spenat och basilika. Tre ingredienser som ger den vackraste gröna färg ni någonsin skådat i en tallrik.
 
Det som dock tar den här gazpachon till högre höjder är burratan som jag serverar den med. Jag fullkomligt älskar burrata - som lättast kan beskrivas som mozzarella på steroider... Den är så krämig och len och gojjig - och alldeles, alldeles underbar. Den kostar lite mer än mozzarella, och är kanske lite svårare att få tag på hemma i Sverige, men jag lovar er att det är värt både tid och pengar!

 
Gazpacho Verde med hyvlad gurka och krämig burrata
(2 portioner)
1 gurka
70 g babyspenat
30 g basilika
1 tsk bitvinsvinäger
2 tsk soja
½ tsk sesamolja
2 msk olivolja
½-1 dl vatten (beroende på hur vattnig gurkan är)
1 liten vitlöksklyfta
½ lime, cest och saft
1 tsk torkad timjan
½ tsk paprikapulver
1 liten nypa socker
Salt & peppar
 
150 g burrata
Gurka att hyvla
 
Sesamfrön, gräslök och olivolja till serveringen
 
1.
Grovhacka gurkan och mixa den tillsammans med alla övriga ingredienser till gazpachon. Smaka till sist av med salt och peppar. Häll den genom en sil så att endast en slät, grön, härlig vätska återstår. Sätt in i kylen och låt bli kall, minst en timme.
 
2.
Hyvla en gurka med en potatisskalare. 
 
3.
Lägg en näve av den hyvlade gurkan i en djup tallrik. Lägg burratan ovanpå gurkan. Häll på gazpachon. Toppa med sesamfrön och hackad gräslök. Ringla över lite olivolja.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0