Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Lax- och äppeltartar med fetaost och gräslök. Serverad med råraka

Det enda jag tänker på när jag ser den här bilden är när jag skulle trixa och stapla min Biff Rydberg på höjden i Mästerkocken-tävlingarna i Gävle. Den gången gick det så där. Med bara några få minuter till godo rasade tornet och jag fick börja om från början. P a n i k. Men jag löste det. Någorlunda i alla fall.
 
Den här gången var det dock inte några större bekymmer att stampla min lax- och äppeltartar på höjden. Det är ju så, att när det inte betyder något - och du inte har någon tidspress - då går det oftast bättre. Det här är en väldigt simpel tartar, med bara några få ingredienser. Men det behövs oftast inte mer än så, om du väljer rätt ingredienser vill säga. Jag serverade tartaren på en råraka - till en början för att jag ville bli mätt, men det visade sig vara ett väldigt bra komplement till laxen.
 
 
Lax- och äppeltartar med fetaost och gräslök. Serverad med råraka
(1 portion)
70 g lax
½ äpple
½ lime, saft och cest
20 g fetaost
Gräslök
Salt & peppar
 
2 potatisar
2 msk smör
Salt & peppar
 
1.
Skala och riv potatisen på rivjärnets grova sida. Pressa ut så mycket vätska som möjigt. Smält smöret i en stekpanna. Lägg ner potatisen i pannan och forma till en råraka. Stek gyllene på båda sidor. Salta och peppra.
 
2.
Skär laxen i minre kuber. Skala öpplet och skär i mindre bitar. Riv limecestet fint. Pressa limesaften över äpplet för att hindra det från att bli brunt. Smula fetaosten och finhacka gräslöken.
 
3.
Lägg rårakan på en tallrik. Sätt en cylinderform på rårakan och börja stapla lager av lax-äpple-feta-limecest-gräslök. Salta och peppra. Upprepa ytterligare en gång. Se till att det är tight staplat så att det inte faller när du tar bort ringen.
 
4.
Toppa med gräslök. Ät - och ja, tartaren kommer att rasa så fort du sticker kniven i den (med andra ord: det är inte så vikitgt om du lyckas med det eller inte...) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0