Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatistoast på 3 olika vis

Visste ni att man kan rosta sötpotatis i en brödrost? Det är sant! Är det inte en fantastisk idé? Jag såg någon göra det i en video, och kände mig direkt manad att prova. Det är ju det perfekta glutenfria alternativet till en macka! Sötpotatis kan man toppa med precis vad man vill - det är alltså lika varierbart som en vanlig brödskiva. Jag tycker att sötpotatis och avokado är de bästa av vänner, så de fick samsas på två av mina mackor. På den tredje gjorde jag en lite sötare variant, av ricotta, fikon, honung och hasselnötter! Mumma! Testa det här, och berätta vad ni tycker.
 
Och yes - har ni ingen brödrost, så går det lika bra att rosta sötpotatisen som vanligt - i ugnen.
 
 
Sötpotatistoast på 3 olika vis
1 sötpotatis
(1 msk olivolja)
 
½ avokado
½ citron
salt & peppar
15 g fetaost
1 msk granatäppelkärnor
 
1 ägg
1 msk hackad gräslök
 
2 msk ricotta
1 fikon
5-7 hackade hasselnötter
1 tsk honung
 
1.
Tvätta potatisen, och skiva i 1 cm tjocka skivor. Stoppa ner dem i brödrosten och rosta det antal gånger som krävs för att sötpotatisen ska bli klar. Alternativt, sätt ugnen på 220 grader, lägg sötpotatisen på en plåt, ringla med olivolja och baka i ugn i ca 25 minuter. Vänd dem efter halva tiden.
 
2.
Mosa avokadon, pressa över citron, salta och peppra. 
 
3.
Pochera ägget. (Här är tips på hur du gör).
 
4.
Toppa en sötpotatis med hälften av avokadon, fetaost och granatäppelkärnor. Nästa med resten av avokadon, det pocherade ägget och gräslök. Och den sista med ricotta, skivat fikon, hasselnötter och honung.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

det ser verkligen OTROLIGT ut :D

Svar: TACK! Det var så himla gott! Testa!
Louise Laurenius

2016-06-25 @ 09:57:18
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0