Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bananglass i ny tappning: med smak av morotskaka

Jag var i München i helgen och firade en tysk kompis som jag lärt känna här i Milano. Kul att få komma iväg till en stad jag annars kanske inte hade besökt, och dessutom att få göra det tillsammans med en vän som känner till staden. Om ni vill se bilder från München så får ni titta in på min andra blogg, som ni hittar här.
 
I lördags när vi var runt och tittade i de centrala delarna av staden, såg jag en affär som hette My Muesli och jag blev genast intressrad! Jag älskar müsli! Men den måste vara crunchy och full av nötter och frukt. Mina föräldrar kan intyga att de vaknat många mornar under min uppväxt och hittat müsliburken länsad på allt det goda - jag älskar nämligen att komma hem efter en utekväll och leka skattjakt i müsliburken - mycket godare än klockan-fyra-kebaben...
 
Nåväl, vart var jag? My Muesli. Företaget var det första att erbjuda skräddarsydd müsli online, och nu har de butiker runt om i Tyskland - och kanske till och med i Sverige om jag inte har fel. Jag hade dock inte sett det förrut och blev glatt överraskad. Framförallt för att de även har glutenfri müsli! Heja! Jag köpte med mig en Paleo-müsli hem baserad bara på nötter, frön och torkad frukt, och den är så jäkla god! Alltså SÅ god. Helt klart den godaste müslin jag någonsin ätit...
 
Idag hade jag just den müslin som topping på min bananglass i en helt ny smak: morotskaka! Hur bra låter inte det? En krämig och smakrik glass till frukost som smakar som saftig morotskaka - utan allt det onyttiga.
 
 
Bananglass med smak av morotskaka
(1 portion)
2 bananer
1 stor morot
1 tsk kanel
1 krm ingefära
2 krm kardemumma
1 krm vaniljpulver
½ msk chiafrön
 
Müsli
Granatäppelkärnor
Råa kakaokärnor
 
1.
Skala bananerna. Skiva dem. Lägg dem i en påse i frysen över natten.
 
2.
Skala moroten. Skiva den. Koka den mjuk i osaltat vatten. Låt svalna i burk i kylen över natten.
 
3.
Mixa banan och morot med kryddor och chiafrön till en glassliknande konsistens. 
 
4.
Toppa med müsli, granatäppelkärnor och rå kakao.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0