Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Frasiga asiatiska solrosbollar med len blomkålspuré

Jag är varken vegetarian eller vegan. Och jag följer ingen diet som lchf eller paleo. Inte heller är jag gluten- eller laktosintolerant (mig veterligen, dock mår jag bättre om jag inte överkonsumerar - som med det mesta). Vad jag dock är, är nyfiken. Jag älskar att experimentera i köket - men för att kunna göra det måste man hämta inspiration från alla håll och kanter. Det gör att jag ibland tar bort gluten helt från maten, för att nästa dag frossa i pasta. Sen kanske jag testar att ersätta alla mejeriprodukter med växtbaserade alternativ - och då upptäcker jag både nya smaker, och så blir det laktosfritt på köpet. Sen kanske jag ser en dokumentär som Cowspiracy varpå jag känner att jag verkligen inte borde äta kött mer. Någonsin. För att nästa dag träffa en italiensk bonde som säljer världens godaste närproducerade köttstycken, och då glöms gårdagens dokumentärfilm bort...
 
Vad jag vill säga är egentligen, att när det kommer till min matlagning, så kan den sammanfattas som lite utav allt. Jag utesluter inget (okej, nästan inget) och jag dömer ingen som vill följa en viss diet. Dock har jag själv följt dieter som ung, och det enda det gav mig var ett skevt förhållande till mat. Så nu gör jag lite som jag vill. Att äta varierat är bäst - och det gör man om man inspireras från alla olika håll. Är ni med mig?
 
Denna rätten kom till av ett experiment, och tro det eller ej men den är glutenfri, laktosfri, vegetarisk, vegansk, paleo och semi-lchf. Den är till för alla med andra ord. Kan ju inte bli bättre! Solrosbollarna knäcker! Sååå goda med de asiatiska smakerna och passar perfekt till den lena purén.
 
 
Frasiga asiatiska solrosbollar med len blomkålspuré
(1 port)
5 msk solroskärnor
2 msk koksolja (rumsvarm)
2 msk osötat jordnötssmör
1 tsk chiafrön
1 tsk fiberhusk
2 krm gurkmeja
1 lime, cest samt saft från halva
2 cm ingefära
1 tsk honung
Salt och peppar
3 msk sesamfrön
Olivolja till stekning
 
200 g blomkål
1 vitlöksklyfta
1 tsk grönsaksbuljong i pulver
1 nypa salt
½ dl kokosmjölk
1 msk kokosolja (rumsvarm)
1-2 tsk soja
1 tsk sesamolja
1 msk finhackad gräslök
Salt och peppar
 
En bit zucchini
½ dl edamamebönor
1 krm chiliflakes
½ msk olivolja
Salt och peppar
 
 
1.
Mixa solroskärnorna till ett grovt mjöl i en mixer. Tillsätt övriga ingredienser (ej sesamfröna) och rör om till en deg. Låt den stå och dra i cirka 15 minuter.
 
2.
Rulla till bollar - cirka 5-6 stycken (detta är lättare att göra med lite fuktiga händer). Rulla dem sedan i sesamfrön och ställ in dem i kylskåpet 20 minuter för att få dem att stadga sig. 
 
3.
Dela blomkålshuvudet i mindre buketter. Skala vitlöksklyftan och halvera den. Lägg allt i en kastrull och fyll upp med vatten så att all blomkål täcks. Smaksätt med grönsaksbuljong och salt. Låt koka tills blomkålen är riktigt mjuk.
 
4.
Häll av vattnet. Mixa blomkål och vitlök len i en mixer tillsammans med kokosmjölk. Häll tillbaka i kastrullen och värm upp med 1 msk kokosolja. Smaksätt med soja, sesamolja och finhackad gräslök. Smaka av med salt och peppar.
 
5.
Stek bollarna i lite kokosolja på medelvärme. Låt dem bli gyllene på en sida innan du vänder dem, då är de lättare att hantera. 
 
6.
Dela zucchinin i bitar. Blanda med edamamebönor, chiliflakes och olivolja. Salta och peppra.
 
7.
Lägg upp på tallrik och servera!

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Såg verkligen gott ut :)

Svar: Tack, vad roligt att höra! :)
Louise Laurenius

2016-03-10 @ 17:11:52
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/
Postat av: rememberthiis.blogg.se

mums :D

2016-03-10 @ 17:29:31
URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0