Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria broccoli "tater tots" med enkel tomatsoppa

Har ni ätit Tater Tots någon gång? De är inte så himla vanliga i Sverige och Italien, men i USA är de vida kända. Kanske inte så märkligt egentligen. Allt som är friterat känns som det är uppfunnet i landet i väst. Tater Tots är friterade potatis-cylindrar kan man säga. Jag skulle mest jämföra det med rösti i annan skepnad. Supergott såklart, krispigt och härligt - men inte särskillt nyttigt. Så jag tog på mig utmaningen att förändra och förbättra, och jag måste säga att jag lyckades bra. Så låt mig presentera mina Broccoli Tater Tots - helt ofritterade, helt glutenfria och helt fantastiskt goda. 
 
 
Ofta blandar man ner cheddarost och ströbröd med riven potatis för att få till smeten till Tater Tots. Men jag bytte ut cheddarn mot parmesan och ströbrödet mot hasselnötsmjöl. De blev krispiga och fulla av smak likasåväl, så det är ett hett tips.
 
Jag serverade mina Broccoli Tater Totsi en enkel tomatsoppa - toppad med ännu mer parmesan. Ett bra lunchalternativ denna vegetariska måndag. 
 
 
Glutenfria broccoli "tater tots" med enkel tomatsoppa
(2 port)
450-500 g broccoli
1 ägg
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl riven parmesanost
1 msk fiberhusk
Salt, peppar, paprikapulver
 
200 g passerade tomater
1 dl vatten
5 salviablad
Salt, peppar, socker
 
1.
Dela broccolini buketter och låt koka halvmjuka i en kastrull. Ta upp, skölj med kallt vatten. Lägg på skärbräda och finhacka med kniv (använd inte mixer - det blir för finhackat, du vill inte ha en puré).
 
2.
Lägg broccolihacket i en bunke och blanda i övriga ingredienser. Rör om och låt stå 5 minuter.
 
3.
Sätt ugnen på 200 grader.
 
4.
Häll de passerade tomaterna i en kastrull med vatten och salvia blad. Smaksätt med salt, peppar och en nypa socker. Låt reducera ner till hälften ungefär (det tar ca 20 minuter)
 
5.
Forma broccolicylindrar i handen genom att klämma/mosa ihop lite av broccolismeten och forma med fingrarna. Sätt på en plåt. Du bör få ut ca 20-25 stycken från smeten.
 
6.
Baka i ugn ca 20-25 minuter beroende på storleken på dina broccolicylindrar.
 
7.
Häll upp soppan i en djup tallrik. Lägg i broccoli tater totsen. Toppa med parmesan.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0