Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Milanos 5 bästa restauranger

 
Jag fick en fråga från en av mina läsare (hej Sara!) om jag inte kunde dela med mig av mina fem favoritrestauranger i Milano, så att hon hade några tips att förlita sig på inför sin resa till Milano i vår. Självklart! Jag älskar att dela med mig om mitt Milano, men gör det inte så mycket här på Citroncest. Däremot är ni välkomna att kolla in min andra blogg där jag skriver mer om livet i Milano, eller kolla in mina artiklar för MiMag.it där jag återkommande tipsar om olika platser, barer och restauranger i stan.

Men nu blir det ett nytt inslag här på Citroncest - kul med lite förändring. Så här kommer min topp 5 lista över Milanos restauranger. Det här är helt och hållet baserat på mina egna preferenser, det finns ju en uppsjö av platser att äta på i stan. Men för mig är det viktigt att maten är bra (såklart), men också att stämningen är skön och personalen trevlig och kunnig - och det tycker jag alla dessa platser erbjuder!
 
TRIPPA
Via Giorgio Vasari 3
+39 02 36 741 134
www.trippamilano.it
 
En helt otroligt bra trattoria i området kring Porta Romana i sydösta delen av centrala Milano (Gul metro: Porta Romana). Avskalad lokal med fokus på kvalitet. Härlig atmosfär - många milaneser äter här vilket skapar en livlig, typisk italiensk, familjär miljö (i alla fall efter klockan 21 då italienare börjar sin middag). Fantastisk meny - innovativ - vilken ändras dagligen baserat på tillgång på råvaror. Bra vinlista. Bra priser. Prova: Vitello Tonnato. 
 
Bild: https://www.instagram.com/trippamilano/ 
 
CASA TUA OSTERIA
Via Lodovico Muratori 10
+39 02 55 14 269
www.casatuaosteria.com
 
En av mina första favoritrestauranger i Milano - och den levererar fortfarade. Mysig osteria med toscansk mat, också belägen i området kring Porta Romana (Gul metro: Porta Romana). Tegelstensväggarna ger en intim känsla. Passar bra för stora grupper - är ni över åtta personer kan ni be om en meny till fast pris (antipasto, primo, secondo, dolce, caffè och husets vin för ca 35 Euro per person). Prova: lammet.
 
Bild: https://www.instagram.com/casatuaosteria/
 
ZAZÀ RAMEN
Via Solferino 48
+39 02 36 799 000
www.zazaramen.it
 
När ni är sugna på något annat än italiensk mat måste ni besöka Zazà Ramen. Som namnet antyder är deras specialitet ramen av olika slag. Du har cirka 6-7 olika ramenversioner att välja mellan, med olika buljonger, protein och grönsaker. Avskalad, men mysig lokal och supergulliga servitörer. Kombinera din ramen med japanska drycker och börja måltiden med asiatiska förrätter. ProvaKakuni (en antipasto - långkokt pork belly - heeeeelt magiskt god).
 
Bild: https://www.instagram.com/zazaramen/ 
 
BJÖRK MILANO
Via Panfilo Castaldi 20
+39 02 49 457 424
www.bjork.it/bjork-milano
 
En svensk pärla i centrala Milano - och en av stadens bästa restauranger (och det säger jag inte bara för att jag är svensk, utan för att det är sant). Här kan du mumsa i dig ren och lax och gubbröra och hjortron. Fantastisk innovativ och nytänkande svensk mat - lagad av svenska/finska kockar. Vacker lokal med svensk inredning och känsla. Ligger i norra centrum (Röd metro: Porta Venezia)Prova: de vegetariska alternativen brukar vara suveräna!
 
Bild: https://www.instagram.com/bjorkbrasserie/ 
 
GATTÒ ROBE E CUCINA
Via Castel Morrone 10
+39 02 70 006 870
www.gattomilano.com/it
 
En fransk-napoletansk fusionrestaurang med härlig hemmakänsla. Annorlunda lokal, då foajén även är en liten butik. Alltid fullsatt och en glad och gemytlig atmosfär. Påhittig meny - italiensk med en twist. Menyn ändras efter säsong och tillgång på råvaror - och eftersom de vill behålla känslan av att vara hemma hos någon, kan det vara att vissa rätter tar slut under kvällen, medan andra skapas i samma sekund. Ligger i östra delen av centrala Milano (buss 54, 60 och 61 stannar i närheten). Prova: en av pastarätterna (i primi). Magiska!
 
Bild: https://www.instagram.com/lombarod/
 
Hoppas mina tips kan hjälpa! Jag ska återkomma vid ett tillfälle med mina favoritbarer också. Och kanske favorit lunchställe. Och... det finns så mycket att tipsa om här! Alla prossima!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0