Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salsiccia i vitt vin med svartkålssallad och buffelmozzarella

Förra veckan var jag och en kompis på Abbottega vid Porta Romana här i Milano (ytterligare ett hett tips om ni är på besök) och åt lunch. Vi åt båda salsiccia som var kokt i vitt vin och serverades med spenat. Ofantligt gott i all sin enkelhet. Så idag när jag gjorde mina lördagsinköp och gick förbi slaktaren köpte jag med mig en lång körv hem för att leka härmapa. Jag ville dock pimpa tillbehören lite mer så istället för bara spenat, gjorde jag en svårtkålssallad med buffelmozzarella och rostade solrosfrön och mandlar. Maj gadd! Det här är så enkelt, och så gott. Testa testa testa! 
 
Nu ska jag gå ut och njuta av dagen, för våren har kommit till Milano - med råge!
 
 
Salsiccia i vitt vin med svartkålssallad och buffelmozzarella
(2 port)
250 g italiensk salsiccia av god kvalitet
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
2 dl torrt vitt vin
 
300 g svartkål
70-100 g bladspenat
1 msk smör
Lite färskriven muskotnöt
2 tsk soja
Salt/peppar
 
200 g buffelmozzarella
½ dl solrosfrön
10 mandlar
Ev. granatäppelkärnor 
 
1.
Rulla ihop salsiccian till en liten snigel (eller låt dem vara som den salsiccian du har köpt är i en annan form) och säkra formen med två tandpetare. Smält smör i en stekpanna. Skala vitlöken och krossa den med knivbladet. Lägg ner i smöret. Stek salsiccian runt om så att den får färg. Häll sedan på vinet, sätt på ett lock och låt puttra på svag värme i ca 15-20 minuter.
 
2.
Koka upp vatten och salta. Släng ner svartkålen och förväll 3-4 minuter. Släng ner spenaten 30 sekunder på slutet. Häll av i durkslag och skölj med kallt vatten. Pressa ut allt vatten.
 
3.
Hetta upp smör i en stekpanna. Släng ner den förvällda kålen/spenaten. Krydda med muskotnöt, soja och salt och peppar.
 
4.
Rosta solroskärnor och mandel i en torr panna och blanda sedan med kålen.
 
5.
Lägg upp kålen. Toppa med buffelmozzarella och sist salsiccian. Dekorera eventuellt med lite granatäppelkärnor (för lite extra färg).
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0