Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ugnsrostade morötter med linser i apelsin- och senapsdressing

Nu har våren kommit till Milano på riktigt, och jag vill inte längre äta mustiga grytor och värmande soppor (eller jo, i och för sig - soppa är gott och det kan jag nog äta ett tag till, innan det blir 40 grader och allt jag vill stoppa i mig är kall lemonad). Nåväl, var var jag? Just det, våren. För mig är sparris, morötter och vårlök på grillen ett äkta teckan på att våren har kommit. Det är så himla gott med primörer. Nu har jag dock inte riktigt möjlighet att grilla i min lägenhet, så jag får ta det näst bästa och ugnsrosta grönsakerna istället.

Är det inte extra vårigt när morötterna har kvar sin blast? Jag fick kapa blasten på dessa morötterna för den var utan att överdriva 30 cm lång och fick inte plats i ugnen...
 
Idag valde jag att göra en supersmarrig vårsallad av mina ugnsrostade morötter. Inspirationen kommer helt och hållet från Alltommat.se. Det är inte ofta jag kopierar ett recept rakt av utan att ändra något, men denna gång är det bara petitesser som jag ändrat - originalreceptet föll mig verkligen i smaken. Jag la dock till lite Colman's senapspulver och lite soja i dressingen. Och så valde jag att filéea apelsinen för snyggare finish. Ja, och så rostade jag lite frön att ha på toppen för att jag gillar lite crunch. Men annars tackar jag Allt om mat för maten.
 
 
Ugnsrostade morötter med linser i apelsin- och senapsdressing
(2 portioner)
6-8 morötter
1 lök (valfri färg)
1 msk olivolja
Salt & peppar & paprikapulver
 
1 ½ dl linser
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
Salt
 
1 apelsin
1 tsk vitvinsvinäger
½ tsk soja
1 tsk dijonsenap
½ tsk Colman's senapspulver utblandat med ½ tsk vatten
1 msk olivolja
1 ½ msk grekisk yoghurt
Salt & peppar
 
Solroskärnor
Sesamfrön
Helt bovete
 
Bladpersilja
 
1.
Sätt ugnen på 230 grader.
 
2.
Tvätta morötterna, och dela dem eventuellt på hälften om de är lite större. Skala löken och dela i båtar. Lägg morötter och lök på plåt. Ringla över olivolja och krydda med salt, peppar och paprikapulver. Rör om och sätt in i ugnen cirka 30 minuter. Vänd på morötterna efter halva tiden.
 
3.
Koka linserna i vatten, grönsaksbuljongtärning och salt. Det kan ta 10-30 minuter beroede på linser samt om du har blötlagt dem innan eller inte (jag har ofta blötlagda linser i kylen - ett tips - då går det fortare).
 
4.
Skär av skalet från apelsinen med en kniv så att du får bort allt det vita. Filéea apelsinen. Spara filéerna till dekoreringen, pressa sedan ut all saft du bara kan från apelsinen i en skål (ca ½ dl). Blanda saften med vinäger, soja, senap, olivolja och grekisk yoghurt. Smaka av med salt och peppar.
 
5.
Rosta solroskärnor, sesamfrön och helt bovete i en torr panna tills de fått färg.
 
6.
Häll av linserna och blanda sedan i dressingen.
 
6.
Lägg upp morötter och lök på ett serveringsfat. Häll över linssåsen. Lägg på de filéeade apelsinklyftorna. Toppa med de rostade fröna och eventuellt lite bladpersilja.
 
Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Så gott det ser ut!

2016-03-30 @ 10:16:03
URL: http://hannafialotta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0