Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri citronkaka med ricotta, mascarpone och marängsmet

Använder ni er av Pinterest mycket? Jag är där inne och inspireras var varannan dag och sparar recept efter recept. Oftast gör jag inget med dem, men jag tror att de finns i bakhuvudet ändå, när jag kommer på egna maträtter i köket. Någonstans i världen av bilder på Pinterest har jag säkert fått inspiration till många av de saker som jag har skapat.
 
När det kommer till bakning tycker jag att det är mycket svårare att improvisera, det ska oftast vara exakt för att det ska bli som man tänkt sig - och därför följer jag ofta recept när baklusten faller på. Just det här receptet har legat sparat på Pinterest sedan urminnes tiden (ungefär) och jag vet inte varför jag inte har bakat den här kakan förrän nu. Det har väl funnits en massa annat att baka däremellan. Men alltså. Den här kakan. Ni behöver inte leta längre. Om ni är på jakt efter en somrig, syrlig, mojsig, söt och alldeles underbar glutenfri kaka - då är det denna ni ska göra. Den här kakan är perfekt på alla sommarfester! Den innehåller dessutom marängsmet, i själva smeten, och det mina vänner, är det absolut inget fel på...
 
Nu säger jag emot mig själv lite, men jag ändrade bara lite i originalreceptet, men det var mest för att jag inte hade tillräckligt med ricotta hemma. Så jag fick lägga till lite marscarpone. Och det blev riktigt bra. Och så la jag till en nypa salt, för salt är bra på att framhäva andra smaker. Och så fick jag förlänga tiden i ugnen från 45 minuter till cirka en timme - men det är upp till er ugn att avgöra, så håll koll på kakan!
 
 
Glutenfri citronkaka med ricotta, mascarpone och marängsmet
(1 kaka)
120 g rumsvarmt smör
165 + 110 g strösocker
1 vaniljstång
½ dl färskrivet citroncest
4 ägg, separerade
240 g mandelmjöl
250 g ricotta
50 g mascarpone
1 nypa salt
Flagad mandel
Florsocker
 
1.
Värm ugnen till 160 grader varmluft. Lägg bakplåtspapper i botten och längs sidorna på en springform 20-22 cm i diameter.

2.
Lägg smöret, 165 gram strösocker, fröna från vaniljstången och citronskalet i en skål och vispa med en elektrisk visp tills det blivit krämigt. Häll ner en äggula i taget och fortsätt att vispa till en homogen smet. Vänd ner mandelmjölet och till sist ricotta och mascarpone.
 
3.
Vispa äggvitorna i en separat skål tills den blir hård. Tillsätt 110 g socker och vispa tills smeten blir glansig. Vänd försiktigt ner en tredjedel av marängsmeten i övrig smet. Tillsätt sedan de sista två tredjedelarna.
 
4.
Häll smeten i springformen, slå formen försiktigt mot bordet så att luftbubblor försvinner. Toppa med flagad mandel och sätt in i mitten av ugnen cirka en timme. Skaka lite på den, den ska inte wobbla. Låt den svalna helt i kakformen innan du tar loss den (den kan gärna svalna i ugnen).
 
5.
Pudra med florsocker innan servering. Servera gärna med vaniljglass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0