Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pulled Pork Sliders med Coleslaw och Guacamole

Jag har varken en gjutjärnsgryta eller en tillräckligt bra ugn i Milano, så innan jag åkte tillbaka till Italien bestämde jag mig för att nyttja mamma och pappas faciliteter och bjuda familjen på en avskedsmiddag av rang. Jag har varit sugen på pulled pork i en evighet, så valet av rätt var enkelt. Till det serverade jag en coleslaw som jag gjorde på kål och morötter, och så bytte jag ut majonäsen till crème fraiche - både nyttigare och godare om ni frågar mig. Guacamole och gott bröd är också ett måste för att få till goda pulled pork sliders
 
Man kan smaksätta pulled pork på många olika vis, men jag tycker att det blir absolut godast om man tillsätter liquid smoke och något som gör att köttet karamelliseras - i mitt fall blev det både farinsocker och ketchup!
 
 
Pulled Pork Sliders med Coleslaw och Guacamole
(6-8 portioner)
1 ½ kg fläskkarré
3 msk paprikapulver
1 tsk kanel
1 tsk malen fänkål
1 tsk gurkmeja
1 krm cayennepeppar
1 msk farinsocker
1 tsk salt
1 tsk färskmalen svartpeppar
½-1 dl ketchup
½ dl liquid smoke
2-3 dl vatten
 
300 g vitkål
4-5 morötter
1 ½ dl crème fraiche
1 msk dijonsenap
½ citron, saften
Salt & peppar
1-2 msk valmofrön
 
3-4 avokado
½ citron, saften
Salt & peppar & paprikapulver
 
Ruccola
Valfritt (glutenfritt/vanligt) bröd
 
Inte världens bästa bild - men you get the picture: mums!
 
1.
Sätt ugnen på 125 grader.
 
2.
Torka av fläskkarrén och stick kniven i den, runt hela, så att små fickor skapas där kryddorna kan försvinna.
 
3.
Blanda alla torra kryddor och gnid sedan in köttet i dem - på alla sidor och kanter. Fortsätt sedan med att gnida in ketchupen runt om och lägg sedan i en gjutjärnsgryta. Blanda ut liquid smoke med dubbelt så mycket vatten och häll över köttet. Tillsätt sedan resterande del vatten.
 
4.
Sätt in i ugnen och lämna den där i 5-6 timmar. Kolla under tiden. När den är klar ska köttet liksom smälta isär mellan två gafflar. 
 
5.
Strimla kål och morötter. Blanda med övriga ingredienser.
 
6.
Mosa avokadon och blanda med övriga ingredienser.
 
7.
Värm baguetter - eller valfritt bröd som du tycker är gott - i ugnen. 
 
8.
Servera din pulled pork med alla tillbehör och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0