Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rå bovetegröt med stekt persika och smulat jordnötssmör

Så var det dags för ett uppdaterat recept på rå bovetegröt som passar utmärkt som glutenfri frukost. Det är så himla gott, och precis som med all annan gröt, är det väl kanske toppingen som är mest intressant - och den kan du ju variera precis som du själv vill. Färsk frukt är ju alltid en hit och nu när persikorna börjar komma i säsong är ett tips att dela en persika på mitten och steka den i kokosolja med snittytan ner mot pannan. Krydda sedan med kanel. Att mitt jordnötssmör smulades över gröten, beror egentligen mest på att min mixer är på väg att gå sönder och bladet är för slött för att göra jordnötterna till smör - de kom halvvägs och blev smulor. Men det gör inget. Mumma! Min bovetegröt med kokosmjölk kan du hitta här. Denna gång hade jag ingen kokosmjölk hemma, så sojamjölk fick agera som substitut, och det gick minst lika bra. Jag tillsatte också chiafrön i gröten, eftersom vi vid detta laget vet hur bra detta superfrö är för kroppen.
 
 
Rå bovetegröt med stekt persika och smulat jordnötssmör
(1 portion)
1 dl bovetekärnor
1-2 tsk chiafrön
1 dl sojamjölk
1 knivspets vaniljpulver
1 liten banan
 
Topping, ex:
Persika stekt i kokosolja
Kokosflingor
Jordgubbar
Jordnötssmör
Nötter
Torkad frukt
Nyponsoppa
 
1.
Blanda bovetekärnor och chiafrön med sojamjölk och vaniljpulver och ställ i kylen över natten.
 
2.
Häll de blötlagda bovetekärnorna i en mixer på morgonen tillsammans med bananen. Mixa till en slät gröt. Söta eventuellt med lite honung.
 
3.
Lägg upp i skål, toppa med sådant som du tycker är gott - allt från färska bär till hemgjord nyponsoppa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0