Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med pesto och tofu

Det är sällan jag gör vanlig pesto. Oftast byter jag ut pinjenötter mot vad som finns i skafferiet, och basilikan ersätts många gånger av persilja, ruccola eller kål. Men denna gången hade jag bannemig till och med pinjenötter hemma, så för en gångs skull blev det en hederlig pesto genovese som fick sätta smak på dagens lunch. En lunch i all enkelhet, nämligen zucchininudlar och stekt tofu. Jag älskar att steka tofun rätt så hårt - eller krispig kanske låter finare - det ger den faktiskt mer smak, och dessutom lite textur till rätten som annars är rätt lättuggad. 
 
Förresten, pesto ska enligt tradition göras i en mortel för bästa resultat. Men har du inte en sådan - eller helt enkelt vill göra det lite lättare för dig - så fungerar en mixer precis lika bra (men säg inte att jag har sagt det till italienarna...).
 
 
Zucchininudlar med pesto och tofu
(1 portio)
1 kruka basilika
½ vitlöksklyfta
½ dl färskriven parmesan
½ dl färskriven peccorino (går att byta ut mot mer parmesan)
2-3 msk olivolja
Salt
Eventuellt några droppar citronsaft
 
½ zucchini
100 g medelfast tofu
Salt/peppar/paprikapulver
1 msk olivolja
1 tsk soja
Rosépeppar
 
1.
Grovhacka basilika och vitlök. Riv parmesan och peccorino. Släng ner allt i en mixer och ringla över olivolja. Mixa till en krämig pesto, fortfarande med lite crunch. Smaka av med salt och eventuellt lite citronsaft.
 
2.
Koka upp några deciliter vatten i en kastrull. Hyvla zucchinin med en osthyvel eller mandolin. Skär delarna i ztrimlor för att efterlikna spaghetti. Lägg i en bunke och slå över vattnet (spara cirka ½ dl varmt vatten till senare). Låt stå i 2 minuter, skölj sedan i kallt vatten.
 
3.
Spä ut peston med lite varmt vatten och rör om. Häll sedan peston över zucchininudlarna och rör om.
 
4.
Dela tofun i kuber och krydda rikligt runt om med salt, peppar och paprikapulver. Stek krispiga i olivolja i en panna. I slutet av stekningen, häll på soja och låt det evapoera. 
 
5.
Lägg upp nudlar och tofu i en djup tallrik. Toppa med rosépepparkorn och eventuellt lite basilika.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0