Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri bagel med krispigt speck, ruccola och avokado

Det finns en fransk kille på YouTube, som har en matkanal som jag följer. Han är rätt rolig, och gör inspirerande recept - kolla in French Guy Cooking om ni är intresserade. I hans senaste avsnitt har han varit i NYC och testat en massa bagels, och det har gjort mig otroligt sugen på samma sak. Återigen blir jag sugen på något jag aldrig äter, det händer mig en massa gånger. Jag liksom tänker mig hur det skulle smaka, och så får jag inte ur tanken ur hjärnan förrän jag har lagat till det själv.
 
Nu är det ju inte bara så att jag kan gå ut och köpa mig en New York-bagel här i Milano. Dels för att det är lite svårt att finna rent generellt, dels för att det är jättesvårt att finna en som är glutenfri. Men vad gör väl det? Jag föredrar ändå att baka och laga själv, så jag tog fram mitt superrecept på glutenfria bagels som jag gjort en gång tidigare, och slog slag i saken. Vill ni se det receptet, kan ni titta på denna länken. Det är egentligen exakt samma recept som här nedan, förutom att hasselnötsmjöl är utbytt mot mandelmjöl, den stora skillnaden är dock toppingen - så kolla där för ett annorlunda bagel-pålägg. 
 
 
Denna gång blev toppingen lite mer standard brunch-aktig med ruccola, avokado och speck. Jag vill egentligen ha bacon, men återigen: vissa saker är svårare att hitta i Milano. Och ja, bacon är faktiskt en sådan sak. Här använder man som oftast pancetta, skuren i kuber, i stället för bacon, så det är inte bara att gå in i gemene matbutik och tro att det finns rader med bacon uppstaplade. Men å andra sidan, finns det istället rader med all möjlig prosciutto, speck, bresaola och coppa - så jag har egentligen ingen rätt att klaga...
 
 
Glutenfria bagels
(2 bagels)
2 ägg
¼ dl kokosmjöl
½ dl majsmjöl
½ dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ tsk brödkryddor
1 nypa salt
1 dl valfri mjölk (jag hade sojamjölk)
½ tsk vitvinsvinäger
Sesamfrön/solrosfrön att toppa med
 
Topping
2-3 skivor speck (alternativt bacon)
1 msk philadelphia
½ avocado
1 näve ruccola
10 g fetaost
Granatäppelkärnor
 
1.
Sätt ugnen på 225C.
 
2.
Vispa 1 ägg + 1 äggula luftiga, samt den resterande äggvitan till ett hårt skum i en annan bunke.
 
3.
Blanda ner alla torra ingredienser i äggen (inte äggvitan) tillsammans med äppelcidervinäger och mjölk. Vänd sedan till sist ner äggvitan. Låt stå i 3-5 minuter.
 
4.
Fukta händerna i kallt vatten och forma degen (den är lite lös - men var inte rädd, det ordnar upp sig i ugnen) till en bagel och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Toppa med sesamfrön.
 
5.
Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter. Låt svalna på galler innan servering.
 
6.
Sänk ugnsvärmen till 200 grader. Lägg det antal skivor speck/bacon du vill ha på en ugnsplåt och grädda tills de blivit krispiga.
 
7.
Dela bageln och bred pihladelphia på ena halvan. Toppa med ruccola, avokado, speck, fetaost och granatäppelkärnor - eller annat du tycker passar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0