Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria pepparkakor med kristyr

Glad första advent!
 
I år har jag gjort glutenfria pepparkakor av den enda anledningen att jag vill hålla min glutenfria diet, men samtidigt också kunna njuta av julens smaker. Jag älskar pepparkakor - har jag börjat äta en, kan jag oftast inte låta bli att äta ungefär 10 till. Give or take. Men pepparkakskryddor kan ju användas i så mycket mer än i just pepparkakor - har ni testat att krydda havregrynsgröten med pepparkakskrydda? Eller smaksätta cheesecakebotten med samma sak? Två heta tips. Jag har själv en idé till cheesecake som jag vill göra. Ska se när jag har tid att sätta den idén i verket.
 
Men, nu var det ju glutenfria pepparkakor vi pratade om. Det som är bra med dessa är att degen endast behöver vila en halvtimme i kylskåpet, till skillnad från vanliga pepparkakor där degen ska stå kallt i minst ett dygn. Det som är dåligt med dessa glutenfria pepparkakor, är att, ja - det är ju inte 100 % riktiga pepparkakor. Degen är lite smuligare att arbeta med, och slutresultatet är något mer omtåligt. Men. Med det sagt, så är de bannemig ett bra alternativ. Och helt ärligt - efter att jag hade dekorerat dem med kristyr, ser man inte någon skillnad alls.
 
Om ni inte undviker gluten, skulle jag dock rekommendera er ett vanligt hederligt recept, mitt hittar ni här. Om ni däremot vill stryka gluten ur er diet - då tycker jag ni ska kasta loss med receptet här nedan.
 
 
Glutenfria pepparkakor
(ca 60 stycken)
4 dl glutenfri mjölmix
100 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
½ dl ljus sirap
1 msk mald kanel
1 tsk mald ingefära
1 msk pepparkakskrydda
3 krm salt
2 krm bikarbonat
3 msk vatten
 
1.
Mixa alla ingredienser utom vattnet i en matberedare eller med en elvips. Beroende på hur smulig eller blöt den är så tillsätt en matsked vatten i taget tills degen går ihop, du får kanske arbeta ihop degen med händerna i slutet.
 
2.
Plasta in och lägg i kylskåpet minst en halvtimme. Ta sedan ut degen minst 2 timmar innan du ska göra dina pepparkakor, är den för kall kommer den smula sönder helt och hållet.
 
3.
Kavla ut en del av degen - jag rekommenderar att du gör det mellan 2 bakplåtspapper - det är supersmidigt. Tryck ut pepparkakor och lyft sedan försiktig över pepparkakorna till en plåt. Jag rekommenderar att ni använder någon typ av platt stekspade till förflyttningen.
 
4.
Grädda 10-15 minuter på 160 grader Celsius. Se till att de inte bränns. Lägg sedan över på en kall yta och låt svalna helt innan de eventuellt dekoreras med kristyr.
 
Kristyr
(ca 2 dl)
1 äggvita
3 ½ dl florsocker
 
1.
Blanda ut äggvitan med florsockret.
 
2.
Häll upp i spritspåse.
 
3.
Go bananas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0