Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Indisk daal med krispiga papadums och quinoa

Jag har varit så himla sugen på linsgryta - eller på indiska: daal - så länge nu, så idag när regnet faller ner utanför fönstret (för femte dagen i rad) och mitt huvud bankar och halsen kliar, då kände jag att - idag är dagen! jag behöver något krämigt och starkt med massa smak som kan pigga upp denna gråa fredag. 
 
Min daal har en bas på sharlottenlök, vitlök, morot och ingefära. De får steka långsamt i både smör och olja tills det att de blir mjuka och genomskinliga. Sedan tillsätter jag garam masala och gurkmeja, som får rosta i minst fem minuter tillsammans med grönsakerna. Det här steget är viktigt. När ni lagar indiskt - eller vilken kryddstark rätt som helst egentligen - så ska ni alltid låta kryddorna rosta i pannan innan ni tillsäter vätskan. Det är vid rostningen som smaken kommer ut, och om ni istället skulle krydda efter vätskan, så kommer ni troligen få använda upp en hel påse garam masala - och smaken kommer ändå inte vara den samma. Dagens tips!
 
Daalen blir väldigt krämig bara av tomatsås och vatten, genom att den får tid på sig att stå på spisen så att linserna hinner suga upp såsen och vätskan reduceras ner. Så ha inte allt för bråttom om du vill ha bäst restultat! 
 
Jag serverade min daal med kripsiga papadums, som är glutenfria då de görs antingen på kikärtsmjöl, potatismjöl eller rismjöl. Jag bara grillade dem i en torr panna någn minut på varje sida, sedan blir de direkt krispiga när de tas bort från värmen. Ni kan också servera daal tillsammans med naan-bröd, ris, quinoa, couscous... välj själv vad ni tycker bäst om!
 
 
Indisk daal med krispiga papadums och quinoa
(2 portioner)
1 morot
1 sharlottenlök
2 vitlöksklyftor
1 stor bit ingefära
20 g smör
1 msk olivolja
2 msk garam masala
1 msk gurkmeja
200 ml passerade tomater
1 dl röda linser
3 dl vatten
Salt
 
Servering
2 msk crème fraiche
Färsk, hackad persilja
½ avokado
Quinoa
Papadums
 
1.
Skala morot, sharlottenlök, vitlök och ingefära och finhacka dem. Smält smör i en panna tillsammans med olivolja (utelämna smöret om du vill göra daalen vegansk, men lämna kvar om du vill ha ett ännu krämigare resultat). Stek de finhackade grönsakerna i pannan på medellåg värme tills de blivit mjuka och genomskinliga, men inte tagit färg.
 
2.
Tillsätt garam masala och gurkmeja och låt steka torrt i cirka 5 mnuter. Se till så att kryddorna inte bränns. Rör om då och då.
 
3.
Tillsätt de passerade tomaterna och låt sjuda i 10 minuter ungefär. Det kommer bli en koncentrerad massa, vilket är bra = krämigare daal.
 
4.
Tillsätt linserna och vattnet. Låt koka tills linserna har mjuknat, men inte är mosiga. Smaka av med salt.
 
5.
Ringla i lite crème fraiche (uteslut om vegansk) och toppa med hackad persilja.
 
6.
Servera med papadums, avokado och quinoa.
 
Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0