Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Just put it on a plate!

Det är med att god mat inte behöver vara svår att laga, det är lite av mitt motto i köket, och vad jag brinner för. Ingen har tid längre, att stå i köket i hundra år - om man nu inte heter Louise och spenderar varenda ledig minut i köket, framför matfilmer på YouTube, eller med näsan nertryckt i en mattidning - men jag vet att jag kanske inte tillör normen. Det är då det är så himla bra att veta, att ibland behöver man inte laga någonting alls, men ändå få till världens godaste lunch eller middag. I det fallet handlar det bara om att kombinera olika råvaror med varandra, förstå vilka smaker som passar tillsammans. Lägg upp det på en bricka, e voilà, middagen är serverad. Ostbrickan är ett klassiskt exempel. Tjoffa upp några goda ostar, skiva ett päron, lägg upp en god fikonmarmelad i en skål och servera med fröknäcke.
 
Ett annat exempel är den här brickan jag gjorde igår. Spenat, coppa (en sorts skinka lufttorkad skinka kan man säga), mozzarella, färska fikon, granatäppelkärnor, pistagenötter och avokado. Smaksätt med olivolja, honung, salt och peppar. Ingredienser som är bästa vänner och som ger njutning från första till sista tuggan. Svårare än så är det inte. Självklart underlättar det om du lägger ner någon krona extra på bra råvaror - då krävs det verkligen inte någon förädling för att få ut massa smak.
 
That's it. Dagens tips.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0