Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salvia-smör-pistage-&-honungsglaserad hasselbackspumpa med enkel grönkålssallad

Jag älskar hasselbackspotatis! Det är ju världens bästa uppfinning, för med alla extra snittytor kan man få potatisen extra krispig - och dessutom går den snabbare att rosta än en hel oraffinerad knöl. Dock var det otroligt länge sedan jag hasselbackade (är det ett verb?) potatis, för de senaste gångerna har jag hasselbackat (igen, verb?) zucchini - och denna gången en hel pumpa! Jag inspirerades av en bild jag såg på Instagram och bestämde mig för att göra min egen version. Och eftersom jag fullkomligt ä l s k a r kombinationen pumpa-smör-salvia (who doesn't?) så föll valet på det. Dessutom pimpade jag smakkombinationen med honung, för jag ville ha en sticky glace, och pistagenötter, för jag vill addera extra crunch - och det blev en riktig fullträff. 
 
Den här pumpan kan ni servera som sidorätt/tillbehör till valfritt kött - men ni kan lika gärna låta pumpan vara huvudrätten och servera den till en enkel grönkålssallad som jag har gjort här. Supersmaskigt. Beroende på hur du serverar den - och hur stor pumpan är - så skulle jag säga att den räcker till två till fyra personer. Jag hade en rätt liten pumpa på knappt ett kilo, så jag åt glumpskt upp en hel halva till lunch! Mums!
 
 
Salvia-smör-pistage-&-honungsglaserad hasselbackspumpa
(2-4 portioner)
1 butternut-pumpa
2 tsk olivolja
25 g smör
½ dl honung
12 salviablad
10-12 pistagenötter
Salt & peppar
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader.
 
2.
Skala pumpan - jag tycker det är lättare med en potatisskalare än med en kniv. Dela den sedan i två delar på längden och ta bort kärnorna - men spara dem! Läg pumpan på en plåt med snitytan ner, ringla över olivolja och smaksätt med salt och peppar. Sätt in i ugnen 20 minuter.
 
3.
Ta ut pumpan och lägg på en skärbräda, med två träslevar längs båda långsidor. Skär skåror i pumpan, cirka en halv centimeter breda, tills kniven stöter i träslevarna (dessa hjälper alltså till att inte skära igenom hela pumpan = hasselbackseffekten).
 
4.
Smält smör och honung i en liten kastrull tillsammans med fyra salviablad. Fördela övriga salviablad i skårorna på de två pumpahalvorna.
 
5.
Skeda/pensla över cirka en tredjedel av det smälta smöret/honungen över pumpdelarna och sätt tillbaka i ugnen i 15-20 minuter. Ta sedan ut dem och pensla över en tredjedel till. Sätt in i ugnen ytterligare 15 minuter. Inför sista penslingen finhackar du pistagenötterna och blandar ner i smöret/honungen. Om den blivit för fast, så värm upp smöret igen. Skeda sedan över det sista smöret med pistagenötterna och låt gå i ugnen till pumpan är klar - det beror på storlek, men jag skulle tippa cirka 10-15 minuter till. Tada! Klart.
 
Pumpakärnorna:
Rensa dem rena från allt pumpakött och torka av dem i hushållspapper. Lägg dem sedan i en liten ugnsfast form, ringla över lite salt, peppar och paprikapulver och rosta tillsammans med pumpan tills de blivit krispiga - cirka 15-20 minuter.
 
Enkel grönkålssallad
(2 portioner)
150 g grönkål
1 msk olivolja
25 g fetaost
2-3 msk granatäppelkärnor
Ev. rostade pumpakärnor
Salt & peppar
 
1.
Skölj grönkålen och riv bort bladen från stjälken. Lägg i en bunke och ringla över olivolja, salt och peppar. Massera grönkålen i fem minuter - det kan låta overkill, men jag lovar att rå grönkål blir betydligt godare efter en massage.
 
2.
Lägg upp på fat och toppa med fetaost, granatäppelkärnor och pumpakärnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0