Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri Pumpapaj-galette med Kanderade Valnötter och Chokladspindlar

Nu är det snart Halloween, och även om det inte tillhör en festlighet som jag brukar fira, så kan jag ju inte annat än ta tillfället i akt och ha kul i köket! När jag tänker på Halloween tänker jag först och främst på pumpapaj, vilket kanske är lite fel eftersom den nog egentligen mer tillhör Thanksgiving... Nåväl, jag tycker om att göra galetter när jag ska göra paj - främst för att jag bor ensam och jag tycker det är trist att göra en hel paj, som jag sedan måste äta i flera dagar för att den ska ta slut. Då är det bättre med en galette, som jag kan anpassa precis efter hur många som ska äta den - den är ju i fri form, så inga exakta bakformar och mått behövs!
 
Jag har aldrig sett någon göra en pumpapaj-galette, så jag tog på mig rollen att bryta isen - varför inte liksom? Galette är gott, pumpapaj är gott. Kombinationen måste alltså bli jättegod. Jag utgick från en glutenfri galettdeg jag tidigare gjort och tillsatte egentligen bara lite socker i degen för att söta den. Fyllningen baserade jag på en pumpapaj jag gjorde förra året (en helt vanlig sådan, receptet hittar ni här), men anpassade den lite för att den inte skulle flyta ut så mycket eftersom en galett inte har några höga kanter som stoppar den.
 
Resultatet blev över förväntan! Jag älskar alla kryddor som ingår i en pumpapaj - kanel, ingefära, muskot, vanilj... i USA har man ofta allspice eller fivespice i, men det inser ni säkert är omöjligt att hitta i Italien, så jag gjorde på mitt vis - det kan ni också göra, för receptet hittar ni efter bilderna! Happy Halloween!
 
 
Glutenfri Pumpapaj-galette med Kanderade Valnötter och Chokladspindlar
(1 galette)
 
Pajskalet
1 msk chiafrön
3 msk vatten
½ dl mandelmjöl
½ dl bovetemjöl
½ dl sesamfrön
1 tsk strösocker
1 nypa salt
25 g smör
 
Fyllningen
2 dl pumpapuré
½ dl råsocker
2 msk vispgrädde (ovispad)
1 ägg
1 ½ tsk fiberhusk
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
½ tsk vaniljsocker
1 nypa riven muskotnöt
1 nypa salt
 
Kanderade valnötter
80 g valnötter
2 msk florsocker
 
Dekoration
50 g mörk choklad
Florsocker
 
1.
Blanda chiafrön med vatten i en skål och låt stå i 15 minuter ungefär, tills det blivit en gelé. Blanda mandelmjöl, bovetemjöl, sesamfrön, socker och salt i en bunke. Skär smöret i små kuber och arbeta in det i mjölblandningen med fingrarna, tills det blivit lite som grov sand eller grus. Blanda ner chiagelén och rör om tills degen går ihop.
 
2.
Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut till en cirkel som är cirka 2-4 mm tjock. Lägg på en plåt och sätt in i kylskåpet i 30 minuter.
 
3.
De kanderade valnötterna gör du genom att lägga valnötterna i en kastrull och täcker dem med vatten. Låt koka upp, häll sedan av vattnet och låt valnötterna torka på en handduk. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg valnötterna på en plåt och rör runt dem med florsockret. Grädda den sedan cirka 10 minuter. OBS: håll koll! Först händer inget på en rätt lång stund, sedan kan de brännas på 2 sekunder.
 
4.
Chokladspindelnätet och spindlarna gör du genom att smälta choklad över vattenbad. Lägg den sedan i en spritspåse eller plastpåse och spritsa ut spindelnät och spindlar på ett bakplåtspapper. Låt stelna först i rumstemperatur, sedan i kylen tills du ska dekorera galetten. Jag använde rosépepparkorn till spindelns ögon.
 
5.
Gör fyllningen genom att blanda alla ingredienser i en skål. Ta fram pajskalet från kylen och låt stå i rumstemperatur i 15 minuter, så att du lättare kan vika den utan att den går sönder. Bred ut fyllningen på skalet men lämna en kant på cirka 2-3 cm som du sedan viker över fyllningen. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 30-35 minuter, tills fyllningen stelnat. Ta ut och låt svalna - du kan med fördel göra den dagen innan du ska servera pajen, då den bara blir godare då (förvara i kylen).
 
6.
Dekorera med florsocker, valnötter, chokladspindelnät och -spindlar. Servera eventuellt med lättvispad grädde.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Gluten free Pumpkin Pie Galette with Candid Walnuts and Chocolate Spiders 
(1 galette)
 
Pie Crust
1 tbsp chia seeds
3 tbsp water
½ dl almond flour
½ dl buckwheat flour
½ dl sesame seeds
1 tsp caster sugar 
1 pinch of salt
25 g butter
 
Filling
2 dl pumpkin purée
½ dl brown sugar
2 tbsp double cream (not whisked)
1 egg
1 ½ tsp psyllium husk
1 tsp groundedcinnamon 
1 tsp grounded ginger
½ tsp vanilla sugar
1 pinch grated nutmeg
1 pinch of salt
 
Candid walnuts 
80 g walnuts
2 tbsp powdered sugar
 
Decoration
50 g dark chocolate
Powdered sgar
 
1.
Mix chia seeds and water and let sit for about 15 minutes, until it has formed a jelly. Combine almond flour, buckwheat flour, sesame seeds, sugar and salt in a bowl. Cut the butter into small cubes and work it into the flour mixture with your fingers, until it looks like coarse sand. Add the chia jelly and mix until a dough forms.
 
2.
But the dough in between two pieces of parchment paper and roll it out to a circle about 2-4 mm thick. Add it to a baking sheet (with the bottom parchment paper), and put it in the fridge to rest for 30 minutes.
 
3.
Comdine all the ingredients for the filling in a bowl. Remove the pie crust from the fridge and let sit in room temperature for 15 minutes, so that you can fold it easily without having it to crack. Spread the filling over the pie crust, but leave a border of about 2-3 centimeters which you fold over the filling. Bake in the middle of the oven at 200 degrees C for about 30-35 minutes (the filling should be solid). Remove from the oven and let cool.
 
4.
Put the walnuts in a sauce pan with water and bring to a boil. Rinse the water and put the walnuts on a kitchen towel to dry. Pre heat the oven to 225 degrees C. Add the walnuts to a baking sheet and add the powdered sugar. Mix. Bake them for about 10 minutes. Attention: make sure not to brun them. First nothing happens for a good while, then all of the sudden they turn golden (then black) in seconds.
 
5.
Melt the chocolate over a bain marie. Add the melted chocolate to a piping bag and make a spider web and spiders ontop of a pachement paper. Let set in room temperature, then keep in the fridge until it's time to serve.
  
6.
Decorate the galette with powdered sugar, walnuts, chocolate spiders and web. You can serve this as it is, or with some whipped cream.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0