Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Omelettwraps med keso- och päronröra samt grekisk yoghurt & walnötter

För en gångs skull har jag inte ätit frukost idag som består av banan på ett eller annat sätt. Otroligt. Men jag kände för att variera mig lite, och det slutade med en frukost som inte bara var väldigt god, men som dessutom innehöll en massa protein - utan minsta lilla köttbit närvarande! Det ni - det går att äta vegetariskt och proteinrikt på en och samma gång. Nu var egentigen inte mitt mål att göra något proteinrikt, mitt fokus är alltid på smakerna, men det bara blev så ändå... Kolla bara, den här frukosten består bland annat av äggvita, keso, grekisk yoghurt och valnötter, och bara för att jag var nyfiken, så googlade jag proteininnehållet per 100 gram:
 
Äggvita: 11 g
Keso: 11 g
Grekisk yoghurt: 5,2 g
Valnötter: 15 g
 
Så, den som någonsin trott att protein endast finns att hämta i kött, ni får tänka om. (Men om ni å andra sidan letar efter ett riktigt gott recept innehållandes just biff - då ska ni trycka här).
 
 
Omelettwraps med keso- och päronröra samt grekisk yoghurt & walnötter
(1 wrap)
1 ägg + 1 äggvita
1 msk mjölk
1 tsk smör/kokosolja/ghee
1 nypa salt
 
3 msk keso
½ päron
1 tsk jordnötssmör
1 nypa kanel
1 nypa malen kardemumma
 
2 msk grekisk yoghurt
1 msk chiasylt
1 msk granatäppelkärnor
3-4 valnötter
 
1.
Blanda ägg och äggvita med mjölk och salt och vispa. Värm smöret i en stekpanna. Häll i äggsmeten och stek en tunn omelett. Vänd den efter några minuter.
 
2.
Blanda keso, rivet päron, jordnötssmör, kanel och kardemumma. Sprid ut röran på omeletten och rulla ihop till en wrap.
 
3.
Servera med grekisk yoghurt utblandad med lite chiasylt, granatäppelkärnor och valnötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0