Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pumpa-dumplings med salviasmör

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla de här. Min tanke var att göra glutenfria pumpa-gnocchi. Men utan något gluten som binder ihop smeten, så blir det rätt svårt att rulla ut den och forma gnocchi som man vanligtvis gör. Så jag tänkte om och bestämde mig för att forma små queneller, som väl på sätt och vis påminner om gnudi, eller knödel, eller klimp, eller rätt och slätt en dumpling... Kärt barn har många namn. Nåväl, jag släppte ner dumplingarna direkt i kokande vatten efter jag format dem med skedarna, och det fungerade som smort. Resultatet blev dessa otroligt smakrika pumpa-vad-de-nu-ska-kallas som jag serverade med brynt smör och salvia - en kombination som aldrig - och jag menar aldrig - är fel!
 
 
Pumpa-dumplings med salviasmör
(2 portioner)
400 g pumpa
1 dl bovetemjöl
1 tsk fiberhusk
1 litet ägg 
Salt/peppar/paprikapulver/olivolja
50 g smör
10 salviablad
Spenat till servering
 
1.
Om du inte redan har köpt färdigskalad pumpa (genvägen som jag tog), så skala den och dela den i mmindre bitar. Du ska har 400 gram (cirka) efter skalen är borttagna. Lägg pumpan på en plåt, krydda med salt, peppar, paprikapulver. Ringla över olivolja. Rör runt. Rosta i ugn, cirka 20 minuter på 200 grader, eller tills pumpan är mjuk.
 
2.
Mosa pumpan med en gaffel, häll över i en bunke och låt svalna. Blanda sedan ner bovetemjöl, fiberhusk och ett litet ägg (eller ett halvt stort). Låt smeten stå och dra 20-30 minuter.
 
3.
Koka upp vatten i en kastrull. Forma queneller av smeten och koka dem i kastrullen tills de flyter upp till ytan - det betyder att de är klara. Ta upp med hålslev och lägg på tallrik.
 
4.
Bryn smör och hackad salvia i en stekpanna. När salvian blivit lagom stek, släng då ner pumpa dumlingarna och låt steka med tills de fått en fin yta.
 
5.
Servera med spenat, eller vad du nu tycker kan passa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0